Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extender till 70-200 4L

Produkter
(logga in för att koppla)

Axelll

Aktiv medlem
Hej,
är det någon här som har erfarenhet med en Canon EF 2x II extender till 70-200 4L?

Läste att AF inte fungerar ihop med den. Stämmer detta? Fungerar den i så fall bättre ihop med en 1,4x extender?

Jag har en EOS 20D.

Tack för hjälpen!

Stämmer bra det, med en 2x extender blir största bländaröppning f/8 vilket gör att AF stängs av. Dessutom kräver en 2x alltid ett stegs nedbländning för att få tillbaka lite av den förlorade skärpan, vilket då ger f/11.

Med en 1.4x externder hamnar största öppning på f/5.6 vilket också är gränsen för fungerande AF med Canons hus (utom EOS 3,1V och 1D-serien). Dessutom behöver man inte blända ner eftersom skärpebortfallet är betydligt mindre med en 1.4x extender.

/Jeppe - som väntar på att någon ska komma med ett inlägg om hur man tejpar kontakterna för att få fungerande AF.....

Precis som Jeppe säger så fungerar inte AF vilket är ett litet problem med den sökaren, viserligen går det som han är inne på i sin eftertext att arbeta runt men frågan är väl om det är en så lyckad kombination i alla fall.
Jag har provat både och (visserligen sigmas men skillnaden är nog minimal, utom på priset) och man tjänar en hel del på att blända ner ett steg på såväl 1.4X som 2X, de stora skillnaderna är att med 2X finns det ett större behov och ett steg ger f/11 istället för f/8. I långa änden (där väll de flesta kort med extender tas) får du då antingen ~450 mm f/8 med bra skärpa och möjlighet till handhållning eller 640mm f/11 och kan nog glömma handhållningen i de flesta lägen utan dirket sol.

Mitt råd, handla 1.4X och fota så ofta du kan nedbländat ett steg så är det inga större problem att beskära bilden om det blir nädvändigt. Dessutom får du då en fysiskt mindre extender som inte gör lika mycket med balansen på kameran.

Kan du stå ut med att ha något som inte är vitt på kameran är mitt råd dessutom att överväga Sigmas extender som kostar under hälften av Canons egen.

ANNONS
Götaplatsens Foto