Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extenders (konvertrar) 1.4x och 2x

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag undrar om man t.ex. kan använda Sigmas 100-300 objektiv med Canons 1.4x och 2x extenders.

Eller är det så att det inte spelar någon roll vilket märke man väljer? Kommer ovanstående Sigma att funka med extenders från Sigma, Canon, Kenko...? Eller vad finns det för skillnader man ska tänka på?

På följande sida finns en kompabilitetstabell med extenders.

Sigmas kompabilitetslista

Jag har själv tänkt att så småningom köpa Canon extenders och är därför främst intresserad om dessa även funkar med Sigma-objektiv.

Canons 1.4x och 2x går lite längre in i objektivet än vad Sigmas gör.. Jag provade min EF 1.4x på mitt sigma 70-200/2.8 och det funkade inte. Fast jag tror det är för att ingångshålet i sigman har för liten diameter.

Jesper

Jag har för mig att du skulle göra ett test på olika konvertrar. Kommer jag ihåg fel?
Vore onekligen mycket intressent att se skillnader i kvalité och i andra aspekter likaså.

lcf

Tetet är klart och väntar på publicering... David är inte hemma just nu så...men det kommer inom det snaraste.

Very nice!

Det vore dock intressant att veta hur det funkar generellt med extenders. Är en tumregel att man alltid ska använda t.ex. Sigma-extenders till Sigma-objektiv osv? Tråkigt att behöva isf köpa en Sigma 1.4 extender och en Canon 1.4 extender om man har teles från båda tillverkarna :-(

Eftersom din EF extender inte fungerade med ditt Sigma, vad använder du nu istället? Vet du om t.ex. Kenko är mer kompatibelt med Sigma & Canon?

Ser fram emot att läsa din artikel!

Sigma-konvertrar är anpassade för sigma-objektiv (vissa i ex-serien). Medans Canons är anpassade för Canons L-serie (telezoomar samt fast optik över 135mm, dock inte gamla 80-200/2.8L).

Jag använder numera bara Canon-gluggar, sålde mitt 70-200/2.8 och köpte ett EF 70-200/4L. Förlorade ett steg i ljusstyrka, men fick ett lättare objektiv som jag inte har några betänkligheter med att köra på full glugg (Sigman går att köra i 2.8 men ger ett sämre resultat än EF 70-200/4L på 4).

Kenkos konvertrar har inget utskjutande element vilket innebär att dessa passa på alla gluggar. Ska man satsa på Kenko bör man köpa Pro300-serien då denna ger klart bättre kvalité.

Så tyvärr är det nog så att man är lite bunden till tillverkarna, lite nyfiken på din kombination mellan sigma och Canon-gluggar.. hur hade du tänkt dig eftersom du nämner teleobjektiv från båda?

Anledningen varför jag undrar är pga. att jag vill försöka vara så "framtidssäker" som möjligt. Dvs. om möjligheten finns att slippa ha två stycken 1.4 extenders utan att tulla på kvalitén, så vore det bra. nu får man väl bita i det sura äpplet ovh köpa en extender för sigma och en för canon. När jag läser dina inlägg verkar Kenko inte hålla samma optiska kvalitét som Sigma/Canon, eller är Kenko ett alternativ till dem? Jag såg att du har Kenko. Vilka objektiv använder du det till? Dina synpunkter?

Anledningen varför jag säger "till båda" är för att i förlängningen är det ju inte otänkbart att man kanske köper fler telen. Just nu tror jag nog att Sigma 100-300/4.0 är det objektiv som är mest intressant.

Jesper, se (och besvara) gärna mitt inlägg:

Sigma eller Canon

Tack för alla dina kommentarer!

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto