Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt till 350 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kentarx

Aktiv medlem
Har lite bråttom med svar till denna fråga. Jag har en gammal omkring 30 år gammal "Sunpak MX 118" Manuell blixt som jag använt till min Canon AT1 - men nu undrar jag om jag vågar använda den till min Canon 350D utan att kameran havererar :) "hemska tanke" - men jag tänker använda den på följande sätt att jag sätter en blixtskoadapter med kabelanslutning till Blixten, kan man göra det helt utan risk för att kameran tar skada?

Om det fungerar får jag ju se - det fungerar bra till Studioblixtar, men jag har läst nånstans att för höga spänningar kan få kameran att sluta fungera vilket jag av naturliga skäl inte vill.

Det finns bara en enda liten kontakt mitt under blixten och den är som sagt var bara manuell, jag tycker inte att den ska skicka några spänningar tillbaka till kameran, men jag vågar naturligtvis inte testa med kameran.

Så om någon vet med säkerhet att det inte skadar kameran eller hur jag ska göra för att testa spänningarna mm eller någon som direkt kan avråda mig från att ens tänka tanken på att prova så ge mig gärna råd?

mvh
Kenneth

Hej Kenneth!

Din Sunpak kommer med största sannolikhet inte att fungera med din 350D. Den ensamma kontakten på blixten är det stift som löser ut blixten.

Personligen tror jag inte det händer så mycket, men kan inte garantera det. Wein har adaptrar som är skyddade mot för mycket ström till kameran, så det borde inte vara någon fara med en sådan lösning.

Hoppas att svaret är tillräckligt för dig.

/Jeppe

Jeppe skrev:
Hej Kenneth!

Din Sunpak kommer med största sannolikhet inte att fungera med din 350D. Den ensamma kontakten på blixten är det stift som löser ut blixten.

Personligen tror jag inte det händer så mycket, men kan inte garantera det. Wein har adaptrar som är skyddade mot för mycket ström till kameran, så det borde inte vara någon fara med en sådan lösning.

Hoppas att svaret är tillräckligt för dig.

/Jeppe

Hej och tack för ditt svar - men jag vågar nog inte testa ännu och ändå, min adaper är "hama" adapter "centre contact" och har troligtvis inte det skyddet, men du menar alltså att det kan komma ström tillbaka till kameran med bara "mittenkontakt"?

/Kenneth

ANNONS
Götaplatsens Foto