Annons

extern hårddisk med kortläsare?

Produkter
(logga in för att koppla)

e:son

Ny medlem
Hej!
Funderar över en extern smidig hårddisklösning med inbyggd SDkortläsare för att tanka in bilder/film ute i fält, alt. vid eluttag..
Har ingen aning om vad som finns, om det finns?
Något tips?

Tackar på förhand!
e

Hmm.. kom just att tänka på att jag vill ju se att materialet finns där i hårddisken innan jag raderar på kort.
Kanske inte funkar utan att ha med dator ändå.
Hd med display?
Någon som vill dela med sig av sin erfarenhet?

Hej!
Funderar över en extern smidig hårddisklösning med inbyggd SDkortläsare för att tanka in bilder/film ute i fält, alt. vid eluttag..
Något tips?

Tackar på förhand!
e

Hmm.. kom just att tänka på att jag vill ju se att materialet finns där i hårddisken innan jag raderar på kort.
Hd med display?

iPad!

Petter ...

Men, iPad? va klumpigt att bära med sig.
Om du har massa bagage ändå och ska vara i den moderna världen så går väl det bra men varför välja en Apple produkt när du kan få bättre från andra märken som blir billigare. Finns alltid bättre och billigare produkter från andra än Apple. Klart, har man märkes behov för att visa omgivningen så finns väl inget bättre än Apple :)

Om du är mer av naturfotograf så vill man ju ha mindre och lättare produkter att bära med sig och helst som man kan kännas sig så säker som möjligt på att de fungerar när man är dagar ifrån el och moderniteter.
Själv har jag en liten disk som stödjer alla möjliga korttyper när jag är ute och tältar någonstans i världen. Jag har haft den i flera år och den fungerar fortfarande bra.
Du kan köpa enbart skalet om så önskas och sen köpa vanlig 2.5" disk av önskad storlek. Skalet kostar ca 1500SEK.
Här har du den senaste modellen av den jag har:
http://www.hypershop.com/HyperDrive-COLORSPACE-UDMA-Casing-Only-p/hdcsu-000.htm

Senast ändrad:
Vosonic
HAr en tidigare modell som har fungerat klockrent. När jag köpte den var den mycket snabbare än motsvarande modeller hos övriga tillverkare. Lite och smidig jämfört med en dator eller Ipad och du kan se bilderna
Nja, Hyperdrive som Mats skriver om är nog åtskilligt snabbare. Vosonic påstår själva att deras apparat klarar upp till 10MB/sec. Min gamla Hyperdrive läser CF-kort med över 15 MB/sek (1 GB/min). De nyare modellerna påstås vara dubbelt så snabba som min.

Har haft min i åtskilliga år, utsatt den för en hel del hårdhänt behandling, aldrig haft problem. Det enda jag skulle önska är lite bättre batteritid, men det lär de nya modellerna ha.

Ipad är knappast ett alterantiv eftersom den inte har större lagringskapacitet än ett (eller två) normalt minneskort.

Jag har även börjat fundera på enkel lagring/backup när man reser. Både Vosonic VP8870 och HyperDrive COLORSPACE UDMA väger ca 0,3 kg, behöver ha ett uppladdat batteri och lagrar data på en 2.5" hårddisk (tex 640GB). Vosonic VP8870 verkar ha många multimedia funktioner och kan vara en kul pryl för visning av film, bilder och musik samt möjlighet till inspelning.

Men detta blir då ytterligare en stöldbegärlig pryl att släpa med sig vilken även kan gå sönder och då är alla bilder borta. Alternativet är att ta med några extra minneskort som rimligen är en säkrare lagring jämfört med en hårddisk. Dock är i dagsläget lagringskostnaden drygt 1 kr/GB för hårddisken och från drygt ca 10kr/GB för minneskort så det blir dyrare med minneskort. Men att förlora viktiga bilder är en mardröm….

Då får du titta igen. Det finns en kontakt i nederkant på en Ipad. Där kan man ansluta t ex minneskortläsare.

Dyrt och onödigt, samt så får det inte plats mkt.

En vanlig USB-disk är jättebillig. Och sen går man förbi en dator ibland när man vill tanka över. Tex när man läser mailen.

Dyrt och onödigt, samt så får det inte plats mkt.

En vanlig USB-disk är jättebillig. Och sen går man förbi en dator ibland när man vill tanka över. Tex när man läser mailen.
Man kan givetvis tycka att 250 kr är "dyrt". Onödigt är det nog inte för den som vill få in bilder i sin Ipad. Att det inte får plats mycket (och att Ipad därför är ganska ointressant för det här ändamålet) är vi överens om.

Är man ute i fält (t ex ute och tältar, som Mats) är det nog inte så ofta man "går förbi en dator". Olika fotografer har olika behov.

Man kan givetvis tycka att 250 kr är "dyrt". Onödigt är det nog inte för den som vill få in bilder i sin Ipad. Att det inte får plats mycket (och att Ipad därför är ganska ointressant för det här ändamålet) är vi överens om.

Är man ute i fält (t ex ute och tältar, som Mats) är det nog inte så ofta man "går förbi en dator". Olika fotografer har olika behov.

En ipad kostar lite mer än så ... men den är som sagt olämplig som lagringsmedia så låt oss stryka den.

Om man är ute och tältar är nog det bästa en massa minneskort.

Hej!
Något tips?

Tackar på förhand!
e

Hd med display?

Min Epson P5000 har sparat mig väldigt mycket tid. Förutom att den är en kortläsare, HD och bildvisare, så kan man också börja arbeta med bilderna i den. Sätt rating på bilderna precis på samma sätt som i Adobe Bridge eller Lightroom, lägg i mappar osv. Jag plockar upp den så fort jag måste vänta på något, rätt ljus, försenad modell, flyg osv. Rekomenderas.

Tror att den senare modellen P7000 också har vissa redigerings möjligheter för RAW bilder.

Berättade jag hur gött det är med en mobiltelefon som fixar allt backupande under resan? Helt utan minnesbegränsning.

ANNONS
Götaplatsens Foto