Annons

Extern skärm med VGA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Möller

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att skaffa en större extern skärm till min bärbara standard-PC. Har bara VGA ut och undrar vad man kan förvänta sig för bildsignal/kvalitet på den.
Siktar på 23-27 tum och 6000:- och uppåt. Kommer att köras permanent till stationär maskin vad det lider.

Har man en bra VGA-kabel och inte kör jättehög upplösning brukar det fungera bra.

Nackdelen är att man ovandlar en digital signal i datorn till en analog signal (VGA är analogt) som sedan skärmen (om det är en plattskärm) skall omvandla tillbaka till en digital signal. Har man en bra vgakabel så går det ganska bra att göra dessa omvandlingar men det blir sällan perfekt, den stora frågan är dock om man ser någon skillnad.

Har man en dålig kabel och/eller hög upplösning brukar man oftast se riktigt irriterande skuggor av allt på skärmen.

/Karl

Jag hade "nöjet" att köra två identiska HP 24"-skärmar i 1920x1200-upplösning på samma dator.
Den ena via DVI och den andra via VGA.

Skillnaden i bildkvalitet var påtaglig. VGA-matade skärmen hade sämre skärpa och lite skumma färgfenomen. Kan inte säkert säga att det var p.g.a. gränssnittet men jag misstänker det.

Din laptop, kan man inte köpa en docka till den billigt någonstans? Dockor brukar möjliggöra inkoppling av DVI/HDMI eller dyl.

Jag hade "nöjet" att köra två identiska HP 24"-skärmar i 1920x1200-upplösning på samma dator.
Den ena via DVI och den andra via VGA.

Skillnaden i bildkvalitet var påtaglig. VGA-matade skärmen hade sämre skärpa och lite skumma färgfenomen. Kan inte säkert säga att det var p.g.a. gränssnittet men jag misstänker det.

Din laptop, kan man inte köpa en docka till den billigt någonstans? Dockor brukar möjliggöra inkoppling av DVI/HDMI eller dyl.

--------------------
emachine och docka = Nae! Men tanken är god. Funkar nog bra med riktiga märkesmaskiner.

ANNONS
Götaplatsens Foto