Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Externt chassi till 3,5" HDD

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Är ute efter ett externt lagringschassi till 1 eller helst 2 st SATA 3,5"-diskar.
Någon som har några förslag på bra chassin som inte är för dyra?

Jag har kollat in de som de har hos Kjell & co och de verkar bra men har någon här testat dom?

Diskarna ska bara användas till lagring och då kanske det inte är så stort krav på kylning. Har noterat att vissa chassin har fläktar och andra inte så det kanske kan bli ett problem med att leda bort varm luft?

Sen kommer vissa med eSATA-anslutning för snabb skriv/läshastighet, men hur kopplar man smidigast in dessa i datorn?

Vad gäller eSATA så är det rätt enkelt, de ansluts till en eSATA-kontakt. Har du ingen på moderkortet är det bara att köpa ett kontrollerkort med externa portar. Det är ett helt annat gränssnitt, egentligen finns det tre aktuella gränssnitt idag. eSATA, USB2 och Firewire, alla har sina för och nackdelar och kräver olika anslutningar.

Jag använder vanliga USB-diskar. Har både Lacie och Western Digital. Köpt dom som var billigast vid tillfället jag varit ute efter en ny disk och det fungerar bra.

Ingen kylning i dessa och betalade senast 799:- för 1TB

Jag har ett sådant kabinett som finns på Kjell&Co. Det fungerar bra och är enkelt att sätta i/ta ur hårddisken. Det är inte helt tyst men man skall inte begära för mycket av en billig lösning.

Ett annat alternativ är kanske att fundera på ett NAS (Network Attached Storage) som ligger på nätverk och kan nås utan t.ex. genom FTP utan att datorn är på.

Jag använder vanliga USB-diskar. Har både Lacie och Western Digital. Köpt dom som var billigast vid tillfället jag varit ute efter en ny disk och det fungerar bra.

Ingen kylning i dessa och betalade senast 799:- för 1TB

Jo men nu var jag ute efter bara chassit. Har en 320GB och en 500GB intern SATA som jag vill stoppa i ett extern chassi.

Jag har ett sådant kabinett som finns på Kjell&Co. Det fungerar bra och är enkelt att sätta i/ta ur hårddisken. Det är inte helt tyst men man skall inte begära för mycket av en billig lösning.

Ett annat alternativ är kanske att fundera på ett NAS (Network Attached Storage) som ligger på nätverk och kan nås utan t.ex. genom FTP utan att datorn är på.

Bra att få lite input från någon som testat dessa från Kjell. Förmodligen ska jag sätta chassit inuti skrivbordet så det dämpar förmodligen ljudnivån. Men har du det chassit som tar två diskar eller det som tar bara en (i så fall vilket av dem, det finns ju en med fläkt med för 499:).

Hur fungerar det med NAS? Måste man inte ha en router eller liknande för att dela med sig av diskarna?

Är ute efter ett externt lagringschassi till 1 eller helst 2 st SATA 3,5"-diskar.
Någon som har några förslag på bra chassin som inte är för dyra?

Jag har köpt chassi av märket Xtend finns både med diskar och då utan också. vill minnas att jag gav runt 250-300 för dem stycket. Gjorde en snabbsök på google o fann att webhallen hade diskar iaf kanske de har chassi lösa också. Jag köpte mina på Stockmarkers data i Ronneby (ingen webbutik dock)

/ M

här fanns de visst...tar inget ansvar för vad det e för butik utan jag fann den hos farbror google

http://www.eis.nu/cgi-bin/eis/eis.cgi?142572311794814=1&30304

Bra att få lite input från någon som testat dessa från Kjell. Förmodligen ska jag sätta chassit inuti skrivbordet så det dämpar förmodligen ljudnivån. Men har du det chassit som tar två diskar eller det som tar bara en (i så fall vilket av dem, det finns ju en med fläkt med för 499:).

Hur fungerar det med NAS? Måste man inte ha en router eller liknande för att dela med sig av diskarna?

Jag har det med en disk utan fläkt.

Ett nas kopplar man in till sin router och ligger som en disk på nätverket. I mitt fall:

Modem -> router -> NAS och flera datorer

Sedan, beroende på NAS, kan du koppla in en eller flera hårddiskar i olika konfigurationer. Själv kör jag med två stycken 1 TB-diskar i RAID 1 dvs spegelbilder av varandra. I vårt nätverk hemma har vi fyra datorer (2 PC och 2 Mac) och NASen går att komma åt oberoende av vilken av datorerna som är på. Praktiskt för backup och delande av filer.

Jag har det med en disk utan fläkt.

Ett nas kopplar man in till sin router och ligger som en disk på nätverket. I mitt fall:

Modem -> router -> NAS och flera datorer

Sedan, beroende på NAS, kan du koppla in en eller flera hårddiskar i olika konfigurationer. Själv kör jag med två stycken 1 TB-diskar i RAID 1 dvs spegelbilder av varandra. I vårt nätverk hemma har vi fyra datorer (2 PC och 2 Mac) och NASen går att komma åt oberoende av vilken av datorerna som är på. Praktiskt för backup och delande av filer.

Ok. Jag har just nu enbart mobilt bredband så det blir lite krångligt med NAS. Satsar nog på ett chassi från Kjell till att börja med. Kanske kan testa detta med NAS när jag har fler datorer hemma (har bara 1 just nu).

Ni som har NAS:ar.

Bullrar de mycket?
Genererar de mycket värme?
Kan man gömma dem exvis långt in i någon garderob eller så, eller måste man komma åt dem fysiskt?
Hur driftsäkra är de?
Vad är det för MTBF på dem?

Vilka märken är det som gäller?

/Johan

Ni som har NAS:ar.
Bullrar de mycket?
Jag har bara erfarenhet av Qnap TS-209 Pro och den har en fläkt som stör (38-42 dB) i ett i övrigt helt tyst rum. Till exempel Qnap TS-410 är tystare. Men en av poängerna med en NAS är att den kan placeras där det inte gör något att den låter.
Genererar de mycket värme?
Allt är relativt. Jämfört med en traditionell server är det nästan ingenting men sannolikt klart mer än bara ett externt diskchassi.
Kan man gömma dem exvis långt in i någon garderob eller så, eller måste man komma åt dem fysiskt?
Du behöver normalt sett inte komma åt den annat än när du installerar nya diskar. Det får naturligtvis inte bli varmare än som anges i specifikationerna så man måste se till att det finns möjlighet till luftväxling omkring burken.
Hur driftsäkra är de?
Vad är det för MTBF på dem?
Vet inte om någon anger MTBF för bara chassit men den resulterande siffran blir ju hur som helst avhängig vilka diskar du väljer att stoppa in i den.
Vilka märken är det som gäller?
När jag kollade för några år sedan uppfattade jag Qnap och Synology som klart ledande när det gällde funktioner och flexibilitet. Vet inte om de mer traditionella hemnätverksleverantörerna som Netgear, D-Link och gelikar börjat komma ikapp än?

Tack för utförligt svar Pelle!

Följdfrågor

Finns det aktiv kylning på diskarna (jref fläkt)?

Hur administrerar man en NAS? Via webbgränssnitt?
Kan man styra så att given dator med exvis ip xxx.xxx eller mac xx.xx.xx kommer åt sina unika kataloger?

Om du skulle tipsa om en NAS från QNAP resp Synology vilken skulle det vara?

Vill vara säker framåt i minst fem år, kanske tom tio med en sådan investering. Jag är införstådd med att jag byter diskar med visst intervall för att undvika krascher.

Kan tänka mig modell upp till fyra diskar fördelat på två raid 1 partitioner.

/Johan

Senast ändrad:
Tack för utförligt svar Pelle!

Följdfrågor

Det beror helt på vilken typ av NAS du köper. I min QNAP TS-210 finns en fläkt som står för kylningen för både diskarna och NASens komponenter.

Kan man styra så att given dator med exvis ip xxx.xxx eller mac xx.xx.xx kommer åt sina unika kataloger?

Som svaret ovan, det beror helt på modell. I mitt fall kan man sätta upp unika folders men det baseras på login/lösenord istället för IP. Det är praktiskt om man vill komma åt foldern externt.

Vi har 2 MAC och 2 PC i vårt nätverk och det fungerar hur bra som helst.

Jag har följande:
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/extern-harddisk/nas/QNap-TS-210(125516,4091)

Mitt enda klagomål är ljudnivån. Jag har flyttat ut den i ett annat rum för att bli av med den. Du kan ställa den i en garderob om du vill.

Min TS-210 styrs genom ett webgränssnitt. Det tog 5-10 minuter att konfigurera den. 2x 1 TB i Raid 1.

Vill vara säker framåt i minst fem år, kanske tom tio med en sådan investering. Jag är införstådd med att jag byter diskar med visst intervall för att undvika krascher.

/Johan

Då skulle jag satsat på en QNAP eller Synology.

Qnap har fläkt i chassin med två diskar eller mer.
Det finns en applikation för den första installationen men efter det har jag bara använt webbgränssnittet.
Normalt sett styr man rättigheter baserat på användare men det finns även möjlighet att begränsa/tillåta åtkomst till NAS:en över huvud taget baserat på IP-adress.
Qnap TS-410 är den jag kommer att köpa nästa gång. Den har tillräckliga prestanda för ett hemnätverk och man betalar inte för onödigt bling-bling som t.ex. display (helt meningslöst när den står gömd i klädkammaren). Eftersom jag valde Qnap har jag ingen koll på Synologys modeller men vad jag har förstått är deras utbud väldigt likt. Den tillverkare som senast kommit med en mjukvaruuppdatering brukar ha ett litet övertag i funktionsligan.

Om du inte behöver alla funktioner som dessa fabrikat har utan bara vill ha delad disk kan jag tänka mig att det finns andra fabrikat som är mer prisvärda.
Tio år är en oerhört lång tid. Burken kanske tuffar på men jag tror kanske att du kommer att uppgradera av andra skäl innan dess.
Om du inte har väldigt goda skäl till två olika partitioner är förmodligen RAID 5 ett bättre val när du passerat två diskar. Välj inte för små diskar i början bara. 2 TB-diskarna börjar bli hyggligt prisvärda nu. Tänk också på att diskarna du väljer skall vara med på listan som kompatibla för den NAS du har.

Vilka diskar ska man ha nu för tiden?
Jag har genomgående använt Seagate, men det är några år sedan jag byggde min senaste maskin och jag läste att det var stora problem med Seagates 1,5TB.

Förstår jag Raid 5 rätt om jag säger att jag med 4 st 2TB-diskar får totalt 6TB lagringsutrymme.

Då blir investeringen i NAS:en c a 10000 kronor.

/Johan

Vilka diskar ska man ha nu för tiden?
Jag har genomgående använt Seagate, men det är några år sedan jag byggde min senaste maskin och jag läste att det var stora problem med Seagates 1,5TB.
Att vissa fabrikat skulle vara dåliga och andra bra är en förenkling som jag inte riktigt tror på. Det är nog snarare så att enstaka modeller ibland har problem och det är bra att innan köpet läsa mycket i forumen om vilka diskar andra använder och vilka som ger problem.

Jag har noterat att många på Qnaps forum den senaste tiden rapporterat problem med diskar på 1,5 TB framförallt från WD men även Seagate. Vet inte om de kommit ut någon ny firmware till de diskarna som löser problemen än.

Jag kör nu med Samsung HD103UJ på 1 TB men kommer att övergå till några på 2 TB när det behövs mer utrymme.
Förstår jag Raid 5 rätt om jag säger att jag med 4 st 2TB-diskar får totalt 6TB lagringsutrymme.
Helt rätt. Om du kör med 2 TB-diskar kan du i t.ex. Qnap TS-410 börja med två speglade diskar (RAID 1) och sedan dynamiskt utöka till RAID 5.

Två diskar ger i så fall 2 TB, tre diskar ger 4 TB och fyra diskar ger 6 TB användbart lagringsutrymme. Vid utökningarna tillgodogör du dig då hela det tillförda diskutrymmet istället för att som vid RAID 1 bara kunna utnyttja hälften av utrymmet för lagring.

Jag har Seagate, WD och Samsung och jag har aldrig haft några problem med någon av dem. Skillnaderna är i hastighet och ljudnivå. Just nu kör jag två WD i min NAS och jag har Seagate+Samsung i min PC. Inget problem med någon av dem.

Jag har sett en studie där de testat livslängd på hårddiskar och de visar att om hårddisken överlevt mer än tre år kommer den hålla "länge". Är disken dålig kommer den dö eller uppvisa fel innan 3 år har gått. Detta var oberoende av märke om jag minns rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto