Annons

Extra AF-array i 350D vid f2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

TheJaff

Aktiv medlem
Jag läst att i 20D aktiveras en extra AF-array i mittenfokuspunkten om man har ett objektiv med största bländare 2.8 eller större. Det läggs alltså till en extra vertikal array utöver den horizontella och vertikala som redan finns där (kors-sensor). Detta kallas för "High Precision Mode" och ska ge en noggrannhet på 1/3-DOF (där DOF står för depth of focus, INTE depth of field) istället för bara 1 DOF.

Detta är för att med stor bländare kan skärpedjupet vara extremt kort.

Nu undrar jag, finns detta även i 350D? Någon väldigt insatt som vet, har inte kunnat hittat svar på nätet.

Nu blir du nog besviken men det är inget som jag har märkt med min 350D och jag fotar mycket med ett f/2.8. Visst blir det fantastiskt kort skärpedjup ibland men man lär sig hantera det med tiden =)

Nej, EOS 350D har inte en High-precision sensor i mitten. Eftersom AF-systemet är ett arv från den analoga EOS 300 modellen, så har EOS 350D "bara" f5.6-sensorer och då korssensor bara i mitten.

Detta lär inte påverka resultatet nämnvärt mer än möjligen vid makrofoto. Där kan man kanske kanske se skillnad i var skärpan hamnar.. Men jag tror mer detta är en teoretisk diskussion.

Joel Höglund skrev:
Nu blir du nog besviken men det är inget som jag har märkt med min 350D och jag fotar mycket med ett f/2.8. Visst blir det fantastiskt kort skärpedjup ibland men man lär sig hantera det med tiden =)
Jag har också ett 2.8-objektiv (Sigma 28-70 2.8 EX DG) men det litar jag inte på vad gäller AF-precision. Även ditt Tamron (eller ett Canon för den delen om du har otur med deras QC) är nog inte att förlita sig på när det gäller AF under tex macro-liknande förhållanden.

Jag skulle vilja veta säkert för att veta vad man eg. har sig att vänta/kan kräva av AF:en på en 350D.

Jeppe skrev:
Nej, EOS 350D har inte en High-precision sensor i mitten. Eftersom AF-systemet är ett arv från den analoga EOS 300 modellen, så har EOS 350D "bara" f5.6-sensorer och då korssensor bara i mitten.
Rätta mig om jag har fel men sköts inte autofokusen av DIGIC II-processorn? Vilken är ny för både 20D och 350D (i 300D sitter DIGIT I).

Det är därför jag trodde att det kanske kunde vara så. Har du någon referens att peka på?

TheJaff skrev:
Jag har också ett 2.8-objektiv (Sigma 28-70 2.8 EX DG) men det litar jag inte på vad gäller AF-precision. Även ditt Tamron (eller ett Canon för den delen om du har otur med deras QC) är nog inte att förlita sig på när det gäller AF under tex macro-liknande förhållanden.

Jag skulle vilja veta säkert för att veta vad man eg. har sig att vänta/kan kräva av AF:en på en 350D.

Jag hade tur med QC:n och tycker inte att det är så svårt att få till fokus som jag vill men å andra sidan har jag aldrig provat skillnaderna mot 20D. Nu har inte jag ett riktigt makro med 1:1 heller men när jag fotograferar kring närgränsen (34cm) med Tamron-gluggen så kör jag oftast med manuell fokusering.

Det låter ändå som att det där är en bra funktionalitet på 20D och visst hade man kunnat önska den.

Vore kul om någon som testat båda kunde uttala sig.

Med stor risk att ha fel (för jag har egentligen ingen riktig koll på detta) så finns det väl inget som säger att inte AF-systemet skulle kunna vara detsamma trots att det körs av en ny processor. Så länge AF-sensorerna och programkoden för behandling av AF-sensorernas data är densamma borde inte DIGIC II processorn ge någon som helst fördel jämfört med DIGIC I processorn förutom att AF blir snabbare eftersom DIGIC II snabbare kan köra programkoden.

MacroMind skrev:
Med stor risk att ha fel (för jag har egentligen ingen riktig koll på detta) så finns det väl inget som säger att inte AF-systemet skulle kunna vara detsamma trots att det körs av en ny processor. Så länge AF-sensorerna och programkoden för behandling av AF-sensorernas data är densamma borde inte DIGIC II processorn ge någon som helst fördel jämfört med DIGIC I processorn förutom att AF blir snabbare eftersom DIGIC II snabbare kan köra programkoden.
Det kan vara så. Men det kan lika gärna vara så att dom har valt att köra med samma kod som i 20D också när dom ändå redan har koden :) Det kan tänkas vara annan hårdvara som saknas i 350D som inte gör det möjligt dock.

Vi kan nog spekulera hur länge som helst utan att få veta. Jag skulle bara vilja hitta ett trovärdigt (gärna officiellt Canon) dokument/websida som säger att Nej, det finns inte i 350D eller Ja, det finns i 350D (helst detta alternativ :))

Jeppe skrev:

Detta lär inte påverka resultatet nämnvärt mer än möjligen vid makrofoto. Där kan man kanske kanske se skillnad i var skärpan hamnar.. Men jag tror mer detta är en teoretisk diskussion.

Vad innebär f5.6-sensorer?

Arlemo skrev:
Vad innebär f5.6-sensorer?

Det innebär att AF sensorn kan användas upp till bländartal 5,6.

Det har att göra med att sensorn skyms av bländaren om bländarhålet är för litet. Man får högre precision om AF sensorerna (En AF sensor består enkelt av två delar med ett avstånd mellan) sitter så långt ifrån varandra som möjligt (störst vinkel). Det gör att bländaröppningen måste vara tillräckligt stor för att inte skugga sensorn.

Dyrare optik med stor öppning kan alltså utnyttja sensorer med större avstånd (f2.8). Medans billigare optik får nöja sig med prestandan hos 5,6 sensorerna. Har man endast 5,6 sensorer på kameran så spelar det alltså ingen roll för AF-precisionen om optiken har större bländaröppning än 5,6 (givetvis är det bra med större öppning i svagt ljus men om det är tillräckligt ljust har det ingen inverkan)

Det är alltså inte främst att en mindre bländare ger en mörkare bild som gör att AF-precisionen blir sämre, detta styrs av sensorns känslighet (som vanligtvis också den är bättre på dyrare kameror). Utan det som avgör är den större vinkeln som den större bländaren ger upphov till.

ANNONS
Götaplatsens Foto