Annons

Extra blixtar till 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

ankanFalun

Ny medlem
Tjenare,

Jag har en 300d och vill skaffa extra blixtar till den. Det jag är ute efter är att ha en 2-3 blixtar att montera på stativ, och sen kontrollera så att dom slår samtidigt (eller ibland kanske i följd, för att skapa strobboscop effekt?). Bäst vore om man hade någonsorts radio-sändare och mottagare för att avfyra blixtarna.

Vad rekommenderar ni för detta ändamål? Jag är inte ute efter Cannons egna blixtar då dom kostar stjortan. All den automatik som finns i Cannonblixtarna är också onödig, utan jag nöjjer med om det går att ställa styrkan på blixten manuellt, och sen kan man kolla i sökaren om det duger.

Utan det jag vill ha är alltså billiga blixtar, och sedan någonsorts radio (eller sladd) utlösare. Vad jag har förstått så funkar många blixtar som slav-blixtar, att man triggar dom med den inbyggda blixten. Detta kan ju vara bra, men jag ser hellre att man slipper detta.

En annan, kanske dum fråga är: Om man köer en blixt som är kopplad med sladd. Går det inte då ganska enkelt att klippa av sladden, och sätta en radio-sändare på kamera-delen och en mottagare på blixt-delen? Eller är det allt för komplicerat? ;)

Tacksam för svar,
anders

ANNONS
Götaplatsens Foto