Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extra tillbehör att ta med på Afrika-resa?

Produkter
(logga in för att koppla)

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
Jag har bestämt mig för att köpa en EOS 5D och EF 24-105/4L IS USM som första objektiv.

Och så ska jag åka med Rosa Bussarna till Afrika och vara borta drygt två månader. Lite läskigt, jag kommer att sova med kameran fasttejpad på kroppen ;)

Några frågor:
1. Visst borde det funka att använda 24-105 som enda objektiv på resan? Jag vill ju resa så lätt som möjligt.
2. Behöver jag UV-skydd?
3. Är motljusskyddet tillräckligt bra att klara Afrika-solen?
4. Behöver jag några andra tillbehör?

EDIT:
Fråga 5. Behöver jag vara orolig för att kameran pajjar av den höga temperaturen?
Fråga 6. Backup-system?

Senast ändrad:
Rebecca.
1. Ja,det skulle kunna räcka med den utrustningen du har. Jag hade dock gärna haft med en 300mm 4,0 som är relativt lätt.
2. Ett skylight-filter för att skydda linsen men köp ett bra sådant.
3.Ja.
4.Ett extra batteri,enbent stativ,minneskort
Mvh Thomas

Kameran kommer att tåla värmen men försök skydda den så mycket du kan pga damm,fukt,annat.
Back-up?? Digital-kompakt
Mvh Thomas

Nyss hemkommen från Sydafrika där en av mina L gluggar en 24-70/2,8 på andra dagen la av så rekommenderar dig att ha med flera linser. Dvs ta gärna med ett backup objektv.
Själv hade jag 24-70 100mm macro och 70-200 med som reportageobjektiv.

Jag har jobbat uteslutande med Nikon sedan 1976 och aldrig haft motsvarande problem att ett objektiv blir helt obrukbart vid någon resa. Dagens elektronik i gluggarna och inga mekaniska överföringar gör att man kan inte manuellt kan ställa in bländare. I mitt fall blev alltså mitt huvudobjektiv till 5d obrukbart. Lånade en plastig kitglugg vidvinkelzoom till min backupkamera 30d.
Några bilder från en kåkstad kan du se här http://picasaweb.google.com/mikael.risedal/Zwelihle
Mikael

Senast ändrad:
Du behöver inte vara speciellt oroad att du skall råka ut för samma sak som Risedal. Jag delar min tid mellan Arjeplog (minus 40) och Eilat (plus 45) och jag har aldrig haft det problem som han råkat ut för. Jag har inte heller hört talas om någon annan som haft hans problem.
Däremot skulle jag hellre ta med tex 70-200,f4 och ett löst vidvinkel. Afrika är en viddernas kontinent(jag har bott i Syd-Afrika sex år). En Canon S3 IS är en utmärkt backup. Liten och kompetent som få. Risken att något skall hända din 5D är minimal. På annat ställe i forumet kommer jag att berätta om en kameraolycka som visar vilken fantastiskt stadig kamera det är.

jag var inte heller orolig att något liknande kunde ske eftersom det aldrig hade inträffat innan med något av mina objektiv tidigare..

Så ovanligt var nog inte felet, både Canon i Kapstaden och i Stockholm kunde per telefon med säkerhet säga att kretsen till bländaren hade pajjat.
Mikael

Senast ändrad:
Back back.....

macrobild skrev:
Nyss hemkommen från Sydafrika där en av mina L gluggar en 24-70/2,8 på andra dagen la av så rekommenderar dig att ha med flera linser. Dvs ta gärna med ett backup objektv.

Visste händer det; men kanskje är det större risk för att huset lägger av.......så ennu en backup måsste man värdera.

Huff, inte enkelt att vara fotograf på resa i Afrika.

God tur Rebecca!
mvh Erik J

rebecca.bergsland skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa en EOS 5D och EF 24-105/4L IS USM som första objektiv.

Och så ska jag åka med Rosa Bussarna till Afrika och vara borta drygt två månader. Lite läskigt, jag kommer att sova med kameran fasttejpad på kroppen ;)

Några frågor:
1. Visst borde det funka att använda 24-105 som enda objektiv på resan? Jag vill ju resa så lätt som möjligt.
2. Behöver jag UV-skydd?
3. Är motljusskyddet tillräckligt bra att klara Afrika-solen?
4. Behöver jag några andra tillbehör?

EDIT:
Fråga 5. Behöver jag vara orolig för att kameran pajjar av den höga temperaturen?
Fråga 6. Backup-system?
Du kommer att få en fantastisk upplevelse. Afrika är en mkt intressant och spännande kontinent.

1. Jag skulle rekommendera att ta med ett 300mm/4 oxå.
2. Ja. det är väldigt dammigt och ganska mkt sandpartiklar i luften som sätter sig överallt på kameran och kan bli som slipmaterial mot oskyddade glasytor.
3. Ja
4. En blåstuta för att rengöra sensorn och mkt putsdukar för objektiven. Min erfarenhet är att sensorn blir skitigare avsevärt fortare i Afrikas klimat än här hemma
5. Inte att den pajar men den kommer defacto att påverkas av värmen och luftfuktigheten. De dagar jag var ute i temp över 45+ och 80-90% luftfuktighet så började kameran bete sig onormalt efter några timmars fotande typ att ge konstiga tider eller bländarvärden, hänga sig och överexponera. Luftkonditionerat och avfuktat utrymme utrymme räcker för att rätta till de problemen.
6. Jag skulle ta med mig en liten kompaktkamera med bra zoomomfång och bra bildkvalite och en gammal helmanuel systemkamera, diafilm och med en supperzoom på tex en 35-135, 28-200 eller motsv.oxå. Beroende på i vilka länder man ska besöka och dess historia kan det vara direkt farligt att gå civilklädd med dyra västerländska statusprylar som tex en systemkamera som väcker uppmärksamhet då kommer en liten smidig kompaktkamera väl till pass. Sedan så behöver ju en digitalkamera ganska mkt batteri för att fungera och det är inte överallt som tillgången på elektricitet är särskilt överväldigande framförallt inte när man kommer ut på landsbygden men rosa bussarna har kanske mobila elverk med sig?

Re: Re: Extra tillbehör att ta med på Afrika-resa?

Tack allihop. Jag ser riktigt mycket fram emot den här resan, har velat åka till Afrika många år, men inte haft chansen förrän nu!

majortom skrev:

5. Inte att den pajar men den kommer defacto att påverkas av värmen och luftfuktigheten. De dagar jag var ute i temp över 45+ och 80-90% luftfuktighet så började kameran bete sig onormalt efter några timmars fotande typ att ge konstiga tider eller bländarvärden, hänga sig och överexponera. Luftkonditionerat och avfuktat utrymme utrymme räcker för att rätta till de problemen.

Luftkonditionerat och avfuktat utrymme... Under tiden jag använder kameran? Vad ska man använda då?

Uttryckte mig slarvigt, menade vid de tillfällen som kameran inte används att du om du har möjlighet förvarar kameran luftkonditionerat och avfuktat. Vilket iofs beror på vilka boendeförhållanden man har.

Ett sätt att skydda kameran från fukt är att ta med silica-gel som drar åt sig fukt där du förvarar kamerautrustning(kameraväska).
Mvh Thomas

En liten kamera kan du använda utan att väcka mycket uppmärksamhet. Systemkameran är bra ute på landsbyggden, men inne i städer är det inte roligt att ha en stor kamera med sig. Det lyser utlänning och pengar. Tiggare och försäljare kan vara väldigt svåra att bli av med.

Vet inte vad du har tänkt dig fotografera, men ett tele är användbart ifall du vill fotografera djur och kanske blommor.

En pensel att pensla bort sand förlänger säkert livet på utrustningen. Ökendamm finns i nästan hela afrika.
Som andra har sagt så är inte värmen något problem så länge kameran inte ligger i solen. Stoppa ner den i en väska när du inte använder den.

Ett annat tips som inte har med utrustning att göra är att försöka fotografera i morgon och kvällsljus.
Mitt på dagen är ljuset riktigt svårt och bilderna blir ofta dåliga.

Re: Hehe.

fujicanon skrev:
Rosa Bussarna är nog inte så lyxiga :)

Haha! Det tror inte jag heller. Men ack så hemtrevliga. ;)

solvargen skrev: Ett sätt att skydda kameran från fukt är att ta med silica-gel som drar åt sig fukt där du förvarar kamerautrustning(kameraväska).
Mvh Thomas
Tack för tipset! Finns det några tips om förvara kameran luftkonditionerad och utan fukt?

arneri skrev:
En liten kamera kan du använda utan att väcka mycket uppmärksamhet. Systemkameran är bra ute på landsbyggden, men inne i städer är det inte roligt att ha en stor kamera med sig. Det lyser utlänning och pengar. Tiggare och försäljare kan vara väldigt svåra att bli av med.

Vet inte vad du har tänkt dig fotografera, men ett tele är användbart ifall du vill fotografera djur och kanske blommor.

En pensel att pensla bort sand förlänger säkert livet på utrustningen. Ökendamm finns i nästan hela afrika.
Som andra har sagt så är inte värmen något problem så länge kameran inte ligger i solen. Stoppa ner den i en väska när du inte använder den.

Ett annat tips som inte har med utrustning att göra är att försöka fotografera i morgon och kvällsljus.
Mitt på dagen är ljuset riktigt svårt och bilderna blir ofta dåliga.
Värdefulla tips. Tack!

Byter du inte objektiv så behöver du nog inte städa sensorn

zlice skrev:
sensorrengöring.. jag tänker inte åka utan det igen.
Med bara ett objektiv skulle jag strunta i sensorrengöringsgrejorna.

Viktigare är Kodak Lens Cleaner, Kodak linsputspapper och en mindre blåspensel för att rengöra filter- och objektivytor.

Och så naturligtvis en tät väska för att hålla damm, lera och vatten ute.

På safari - när man inte vill ha kameran nerpackad utan i beredskap - har jag kameran med teleobjektiv i knät instoppad i en stor tunn nylonpackpåse. När lejonen dyker upp så är man fotoberedd på nolltid.
Köpte packpåsen på Friluftsmagasinet, den används normalt när man packar i ryggsäck för att hålla ordning på smågrejor. Påsöppningen kan snöras åt så det blir tillräckligt dammtätt. Se bara till att påsen inte är i alltför prassligt material.

rebecca.bergsland skrev:
Behöver jag några andra tillbehör?
Fulladdat extrabatteri!

Jag gissar att ni bor i bussen eller tält och därför inte har tillgång till nätström. Laddningsproblemet är troligen gemensamt för varenda digitalresenär under resan. Kolla med arrangören om de ordnat någon möjlighet att ladda på bussen (och hur många volt det är i det eventuella uttaget och hur uttaget ser ut).

Kul resa du ska göra, blir avundsjuk, vilken rutt åker ni?

ANNONS
Götaplatsens Foto