Annons

"Extrema" minneskort...?

Produkter
(logga in för att koppla)

red-top

Aktiv medlem
Jag ser, att dom nya

"SanDisk 1GB CompactFlash Card Extreme III SDCFX3-1024-902"

börjat dyka upp i tyska internet-shoppar, till priser om 120-125 EUR = 1100-1150 gurra, och från B&H,N.Y. 110 USD = 800 + 25% moms.

Någon som har testat dom, och som tycker, att det är något att fundera på...?

YoursTruly
./h@nsN.

Rackarns vad fort minnena faller i pris. Jag fyndade 1 GB för 1600 sist jag köpte, o då var det verkligen billigt o inget extremt kort... vojne!

Klart man köper det snabbaste som finns om prisskillnaden är liten, bäst vad det är uppgraderar man sin kamera o då kan det vara bra att ha.

I dagsläget undrar jag om nån verkligen "behöver" de häftigaste korten. Men jag vill ha. Tänk vad fort min A1 ska gå...

/kg, som även tankar "Super Fuel" i Volvon!

Sedan är väl kortläsarna, om man håller sig till FireWire eller USB 2.0, så pass snabba att man märker skillnad på olika kort.
Sedan som KG säger; uppdaterar man sitt system mot snabbare kameror är det ju bra att ha kvicka kort.

Köpte mig ett 512 mb kingston för 350 kr förra veckan. De höjde visserligen priset till 450 kr dagen efter men ändå ;)

Alla kameror som tar korttypen ifråga kan använda korten, men det är nog bara de senaste lite dyrare modellerna som har nån verklig nytta av dem. Ska vi gissa på årets DSLR´r o kanske 10D o 1D/DS o såna där värstingar...

Du kanske behåller korten även när du byter kamera nästa gång o då kan sannolikt många fler kameror tillgodogöra sej nyttan av det snabba kortet.

pola skrev:
Är det någon som vet vilka modeller som har stöd för de nya korten då?

Canon 1Ds Mark II och 1D Mark II, som är dagens "snabbaste" kameror, har en maximal läs- och skrivhastighet på ca 7 MB/s och det är alltså ungefär en tredjedel av Extreme-kortens hastighet.

Det är verkligen inte fel med snabba kort när man ska tanka över 1GB eller mer till datorn... Snabba kort i kameran är det inte många som har nytta av. Speciellt inte om man inte utnyttjar snabb sekvenstagning osv...

Jag kör med ultra2-kort, men skulle nog gärna vilja ha ett snabbare för just - snabb överföring till datorn.

mvh //Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto