Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extreme III kort visar olika

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Nu har jag köpt ett Extreme III kort på två gig. I displayen (20D) visar fullt kort 422 st möjliga exponeringar på högsta kvalité. Nu kommer dock det märkliga, ibland visar dock kamera 533 möjliga exponeringar. Hur i herrans namn hänger det här ihop? Är det fel på kortet, kameran eller vad kan det bero på?

En mycket förbryllad fotograf...

/L

Aha! det tänkte jag inte på... Fast... Kan det verkligen vara så? Jo, så va det :). Tack så mycket för hjälpen. På den här sidan riskerar man knappast att dö nyfiken... :=)

/Lasse

Inget konstigt alls. kameran komprimerar filen innan den sparas på kortet och beroende hur komplexa bilderna är så tar dom mer platts. Offtast tar mörkare bilder mindre platts.
Kameran beräknar sen hur många bilder du kan ta efter hur dina tidigare bilder har varit i storlek.

Tänkte bara lägga in ett exempel, mina semesterbilder från Alanya i Turkiet -05, så är den minsta bilden 1516 Kb, och den största 5674 Kb, allt detta med en 350D.

ANNONS