Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extremt vidvinkel eller normalzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

nosse

Aktiv medlem
Hej!
Jag hade tänkt införskaffa ett nytt objektiv. Jag är fullt medveten om alla trådar som handlar om just detta men jag har kollat runt och jag får inget ordentligt svar så jag hoppas, att någon kunnig person här kanske kan "vägleda" mig. =)

Iallafall. Jag ska inhandla ett nytt objektiv. Vill lägga runt 5000-6000 kr på det.
Jag kommer mest använda objektivet till repotagefoto av olika sorter, blandat med människor och liknande. Jag har valt ut och kollat på två specifika objektiv.
Det första är det man kallar ett "extremvidvinkel".
Ett tokina 12-24 4,0 DX. Det andra objektivet är ett Sigma 20-40 2,8.

Min fråga till dig kunniga läsare är. Vad tror du passar bäst till Repotagefoto?
Har ni hört något possitivt eller negativt om någon av dessa objektiv?

Tack för hjälpen.

MVH Christopher Genberg

Om det kan vara till någon vägledning:

12-24 motsvarar väl 19-38mm i ff. En ren vidvinkelzoom alltså. 20-40 blir 32-64mm, En moderat vidvinkel - normalzoom. Ljusstyrkan på 2,8 och 4,0 är ju inte precis över sig. Men 2,8 är ju ett steg bättre. Själv använder jag fast brännvid på 35 och 50mm för bilder typ reportage. Ljusstyrka 1,2 resp 2,5 gör att jag klarar mig utan blixtljus även i ganska mörka miljöer och belysning från gatljus. Jag skulle välja den med bäst ljusstyrka om valet stod mellan de två du kikar på.

Varför inte välja något mitt emellan? 20-40 är ju ett ganska kort omfång, och avsett som vidvinkelzoom på en analog kamera eller en digital med fullstor sensor.
Det finns flera andra alternativ:

Sigma 18-50/2,8
Tamron 17-50/2,8
Tokina 16-50/2,8

Om din kameraväska i profilen stämmer så har du ett Sigma 18-50/3,5-5,6. Du får väl utvärdera det omfånget helt enkelt, så märker du om det är en vidvinkelzoom eller en normalzoom du behöver.

Skall du bara ha ett objektiv för reportage så är ljustyrka A och O !

Köp då en normalzoom med f2.8, köp en supervidvinkel senare om du tycker du behöver det, själv har jag båda och använder dom friskt, men var jag tvungen att välja ett av dom så skulle jag behållt normalzoomen, mest för den har bättre ljusstyrka.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto