Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny normalzoom till min 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

[SH]

Aktiv medlem
Har idag en EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM men skulle vilja uppgradera till något ljusstarkare och skarpare, något som helt enkelt nyttjar huset bättre.

Kan lägga 5-6000 kr och kan absolut tänka mig ett leta efter begagnade objektiv. Vill ha bildstabilisering och USM-motor eller motsvarande.

Har framför allt tittat på EF-S 17-55/2,8 IS USM som går att hitta begagnat runt 5000 kr i bra skick. Tvivlar inte alls på dess prestanda men funderar på om jag kommer att sakna lite mer tele vid max inzoomning. Har för närvarnande inga planer på en fast tele eller en telezoom.

Har försökt få grepp på vilka objektiv från andra tillverkare som skulle kunna vara bra alternativ men lyckas inte riktigt. Någon med erfarenhet som kan komma med tips?
 
Sigma 17-70/2,8-4,0 OS. Finns i en ny och en lite äldre version, de verkar någorlunda likvärdiga. Jag hade den förut. Inte bäst på något, men ganska bra på det mesta. Du vinner en aning tele men tappar lite ljusstyrka. Funkar bra som fuskmakro också.
Du kan få det billigare också, om det nu alls är viktigt. Om pengarna inte är så viktiga kan det vara svårt att övertyga sig om att omfånget 55-70 mm och hygglig makrofunktion är värt den tappade ljusstyrkan.
 
ANNONS