Annons

Eye-AF och AF-C, Sony A7R iii

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte en A7R iii i mellandagarna och är fantastiskt nöjd. Men jag har två frågor om autofokusen.
Om motivet rör sig, fungerar Eye-AF tillsammans med AF-C? Tycker att jag har läst lite olika och blir lite osäker när jag provat i praktiken.

Sedan när jag riktar kameran på människor får jag upp en vid ruta runt ansikten, dvs kameran hittar ett ansikte. Men ibland när jag trycker avtryckaren halvvägs så fokuserar den på något annat. Dvs den fokuserar inte på den vita rutan där den hittat ansiktet. Kan det bero på att jag använder Flexible Spot Area och ansiktet ligger utanför det området?

Tacksam för hjälp
 

taz_k

Aktiv medlem
1. JA, absolut. Så länge motivet inte både rör sig fort och är nära. Efter att ha justerat mina inställningar har jag inga problem att fånga barn i rörelse med AF-C + Eye-AF (jag använder Sony 70-200GM samt 85GM).

2. Känner jag inte till. Vid normal fotografering (där motivet inte rör sig särskilt mycket) kör jag AF Wide + AF-C. Är det mer action använder jag Expand Flexible Spot + AF-C

En annan skillnad är att jag använder AF-ON-knappen för att fokusera medan avtryckaren enbart tar bilden. På så vis är fokus aktiv hela tiden och oberoende av avtryckaren. Du kan prova genom att gå in i meny AF2 (sidan 6/14) och ändra längst ner "AF w/ shutter" -> OFF.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Tack Kristoffer!
1. ok, vad bra. Då ska jag prova lite till. Vilka inställningar är det du har justerat? :cool:
2. Ok, ska prova att köra AF Wide istället.

tack!
 
ANNONS