Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgåtergivning olika mellan Adobe Photoshop elements/Chrome mot alla andra program

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Ja fast förvirringen grundar sig i huvudsak på bristande förståelse för hur färghantering fungerar. Arbetsfärgrymder är generaliserade färgrymder, dvs de beskriver inte en viss specifik skärm, skrivare, tryckpress, papper etc. Såväl Windows som Mac OS har fullt fungerande färghantering, men det är upp till olika tillverkare att se till att just deras program använder sig av det, och självklart måste man sedan ange, i form av en icc-profil, vilka egenskaper just din bildskärm har. Det kan ske med en generisk profil för den modellen av skärm, men då tar det inte hänsyn till de individuella variationerna, vilket en kalibrerad profil gör.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
I mitt fall är kameran också profilerad. Jag använder mest profiler jag själv skapat för mina kameror med hjälp av X-Rite colorchecker passport. För LR är det mycket lätt att skapa dessa.
Jag har också ett CCP men av ren lättja använder jag den inte, utan den hänger mest med i ryggan. Nu vet jag att dessa har en begränsad livstid (om dom används flitigt = exponeras för ljus), men som sagt, min har används vid något enstaka tillfälle, så den är så gott som ny. Kanske skall jag börja använda den !?

Min fråga till dig, bäste Flash Gordon, är; Om du skapar en profil med CCP, kan du då använda den profilen till samtliga bilder som är tagna med samma kamera !? Om mitt minne inte sviker mig, skall man använda en profil som är skapad för varje fotoögonblick, så att bilden som är tagen på CCP och som utgör själva grunden för profilen, är tagen i samma ljus som den bild som skall redigeras, är tagen.

Många profiler blir det i så fall, eller är jag helt ute i spenaten nu !?
 
ANNONS