Annons

Färgåtergivning olika mellan Adobe Photoshop elements/Chrome mot alla andra program

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Hej! Detta upptäckte jag idag:
-Färgen är tristare i bilderna jag öppnar i Adobe Photoshop Elements och webbläsaren Chrome
-Färgen är mycket starkare i bilderna jag öppnar i Ie11, Edge, Faststone ImageViewer, Paint, Microsoft Office Picture Manager, GIMP etc...

Jag har nu ändrat till "No Color Management" i Elements under Color Settings. Ska det vara denna inställning där?
Under Convert Color Profile - vad ska jag ha där? Convert to sRGB Profile?
 

alfin

Aktiv medlem
Alla olika applikationer, webbläsare, redigeringsprogram etc hanterar färger olika. Ett färghanterat system som Photoshop Elements använder två typer av profiler, skärmprofilen som hör till din bildskärm och den arbetsfärgrymd du valt att arbeta i när du redigerar bilder i Elements. Väljer du "No Color Management" i Elements hanteras inga profiler överhuvudtaget.

Bättre att du väljer "Always Optimize Colors For Computer Screens". Då använder Elements sRGB som arbetsfärgrymd och öppnar du ett foto utan inbäddad profil, så tilldelar Elements sRGB till bilden. Flera av de applikationer du räknat upp använder sRGB vid visning, så det bör bli bäst överensstämmelse mellan Elements och webbläsarna om du kör sRGB. Bäst blir det förstås om du kalibrerar/profilerar din bildskärm.

Convert color profile används om man tex öppnar en bild som redan har en inbäddad färgprofil och man vill konvertera till en annan profil. Om du öppnar en bild som har Adobe RGB inbäddad och du vill konvertera den till din arbetsfärgrymd sRGB, så använder du Convert to sRGB profile.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Men då blir det fel färg i Elements! Jag redigerar i elements och lägger ut på webben och bilden ser dassigare i Chrome/Elements. Jag tar alla bilder i sRGB med d600/d7000. Vad är faran med att ha "No Color Management" då?
 

alfin

Aktiv medlem
Enda faran är att du inte ser hur bilderna ser ut i sRGB och om du då redigerar dem i Elements, så har du ingen aning om vad du gör. När du sedan lägger ut din bild i sRGB kommer det andra ser inte vara vad du såg. Det är de lite trista färgerna som är korrekta. De starkare, skrikigare färgerna är fel.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Ok tack för svar. Jag fattar inte riktigt. Vad ska jag göra för att det ska visas samma i elements som i visningen i ex edge?
 

alfin

Aktiv medlem
Nu finns det väl två Edge, varav den senaste är Chromium baserad, men jag vet inte hur den är färghanteringsmässigt. Historiskt har ingen av Microsofts webbläsare varit korrekt färghanterade.

Ett korrekt färghanterat program läser bildens inbäddade färgprofil och konverterar färgerna till bildskärmens skärmprofil.

De flesta webbläsare läser bildens inbäddade färgprofil, men konverterar till sRGB. Om det då är stor skillnad mellan hur bildskärmen visar färger relativt sRGB, blir det stor skillnad mot en riktig färghanterad applikation som Photoshop, Lightroom och Photoshop Elements som konverterar till skärmprofilen.

Om man inte har kalibrerat sin bildskärm (och således saknar en korrekt skärmprofil) och man heller inte har tillgång till bildskärmstillverkarens generella skärmprofil, så brukar systemet använda sRGB.

Varje gång man gör avsteg från ett fullständigt färghanterat system kommer det vara svårt att få två olika applikationer att visa samma färger. Färgprofilerna är till för att utjämna skillnaderna mellan olika mjuk- och hårdvara.

Vill du att det ska se exakt likadant ut i ditt redigeringsprogram som i webbläsaren på internet, måste du ha en fullt ut färghanterad kedja, dvs kalibrerad/färghanterad bildskärm (så att du själv vet att det du ser är rätt!), arbeta med arbetsfärgrymder i ditt redigeringsprogram (så att standarden är samma på både din och min skärm!) och att de applikationer du använder är fullt ut färghanterade.

Tänk på att det är viktigt att bädda in sRGB i bilden när du sparar den för internetvisning. Olika webbläsare hanterar bilder utan inbäddad färgprofil helt olika. Om du ställer in Elements på No Color Management, kommer alla profiler att strippas och jag är rätt säker på att även om du sparar din bild i färgrymden sRGB, så kommer ingen profil att bäddas in i bilden, dvs webbläsaren har ingen aning om vilken färgrymd bilden är i eller vad den ska göra med den. Vissa webbläsare antar sRGB, andra visar bilden utan färghantering och du undrar varför bilden ser olika ut i olika applikationer.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Som sagt tack för ditt tålamod men vilken mardröm det blev att gå till Elements. Hade Photoshop cs6 tidigare och då var det faktiskt samma visning (ungefär åtminstone) mellan photoshop och webbläsarna, övriga bildprogram i windows ex. Skärmen är nog rätt felkalibrerad men jag måste ju utgå från att det jag gör i elements blir samma som i visningsprogrammen (webbläsarna som är viktigtast)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att ha en korrekt kalibrerad skärm är det första steget. Om bildprogrammmet visar fel eller skärmen så blir allt senare också fel.
Oavsett om du skriver ut bilden eller ser den via webben.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Dags att ta tag i kalibreringen till att börja med. Något speciellt ställe som är bättre eller sämre än andra? Har hittat lite länkar eller kanske är det bäst att lämna in skärmen i ngn fotoaffär?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag har olika färgåtergivning på mina ögon! Höger öga ger en tydligt varmare bil jmft med vänster öga som är kallare. Det innbär rimligen att vi inte har perfekt färgåtergivning och det troligen kan skilja rätt ordentligt mellan olika individer!?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har olika färgåtergivning på mina ögon! Höger öga ger en tydligt varmare bil jmft med vänster öga som är kallare. Det innbär rimligen att vi inte har perfekt färgåtergivning och det troligen kan skilja rätt ordentligt mellan olika individer!?
Det har jag med, men det saknar betydelse för färghanteringen, för färghantering handlar inte om den upplevelse betraktaren har av färger, utan om att färghanteringssystemet ska känna till de olika enheterna som är iblandade i kedjan och vilka deras respektive färgegenskaper har. Primärt syftar färghantering till förutsägbarhet, även om förutsägbarhet i sin tur ökar möjligheterna för matchning mellan / konvertering till, olika enheter.
 

martley

Aktiv medlem
Först kan man fundera på vilket av programmen som visar "rätt" färg. Bilderna kan ju t.ex. ursprungligen ha en "trist" färgskala. Många mobiltelefoner har en inbyggd funktion som "förbättrar" alla bilder som tas genom att fläska på med fylligare färgskala och det ser ju onekligen lite snyggare ut, även om det inte exakt återspeglar verkligheten. Kodachrome 64 är väl annars ett exempel på det från den analoga eran, speciellt i svagt ljus med lång exponeringstid.
Att bara lämna in skärmen för kalibrering är nog inte tillräckligt eftersom det är hela kedjan inklusive grafikkort och programvara i datorn som ska kalibreras. Ett enkelt sätt är att fotografera en färgkarta eller en gråkarta och sedan jämföra med hur bilden ser ut på skärmen. Att därefter försöka justera skärmen så att den efterliknar originalet kan eventuellt vara en utmaning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att kalibrera en skärm utan en kalibrator är dömt att misslyckas... Till skillnad mot våra öron anpassar sig vår syn ständigt till omgivningens ljus och färgtoner.


En skärm går därför inte stämma med vår syn. Den måste mätas upp och korrigeras för att ge rätt färg, kontrast och ljusstyrka för den miljö där den skall användas. Detta för att det skall komma ut en utskrift i slutändan som är så lik det vi såg när vi redigerade bilden på skärmen som möjligt.

Det gör också att andra som har en kalibrerad/profilerad skärm ungefär upplever en bild på samma sätt som vi själva gjorde innan vi publicerade den för nätet.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Ja, bara för att det blir rätt på skärmen så blir det inte självklart rätt vid utskrift. Egentligen borde väl även kameran ingå i kalibreringsförfarandet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, bara för att det blir rätt på skärmen så blir det inte självklart rätt vid utskrift. Egentligen borde väl även kameran ingå i kalibreringsförfarandet.
I mitt fall är kameran också profilerad. Jag använder mest profiler jag själv skapat för mina kameror med hjälp av X-Rite colorchecker passport. För LR är det mycket lätt att skapa dessa. För ON1 och Capture One är det lite värre.

För On1 2020 får man ta några steg mer för att skapa en profil via DNG.
I Capture One har jag fortfarande inte listat ut hur man gör.
För Fuji har C1PRO väldigt bra profiler som skall efterlikna de profiler som som finn i kameran om man kör JPEG direkt ur kameran. Vilket jag aldrig gör. Fujj gör väldigt bra profiler som skall efterlikna deras gamla filmers egenskaper.
Mitt mål är inte att efterlikna någon gammal films egenskaper i första hand utan att få en raw fil med så mycket data kvar som som möjligt att jobba med

När jag ägde Canon 5Ds r hade adobe skapat proifler för kameran som i flera av profilerna sänkte skuggorna med minst ett steg för en kamera som redan innan inte hade världens bästa DR.Detta gjorde alltså att lätta upp skuggorna redan låg på minus 1 vid start. Adobe försvarade sig att man gjorde detta för att få samma kontrast som det var om man körde jpg SOC.
Efter mycket debatterande i DPR om varför vi som gjorde egna kameraprofiler kunde få fram mycket bättre resultat släppte adobe en variant som vi som deltog i den diskussionen fick tillgång till men som aldrig hamnade i LR Classic.
Canon har också alltid haft problem med våra kära vägkoner. De blir inte orangefärgade som vi ser dem utan blir oftast röda istället.
Med mina egna profiler blir det dock korrekt.

Så att skapa egna profiler ger definitivt fördelar.
Det gäller även för Fuji i LR där jag får ett original som ger mig en bättre utgångspunkt innan jag börjar dra i spakarna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har olika färgåtergivning på mina ögon! Höger öga ger en tydligt varmare bil jmft med vänster öga som är kallare. Det innbär rimligen att vi inte har perfekt färgåtergivning och det troligen kan skilja rätt ordentligt mellan olika individer!?
Det har jag också haft en gång. Jag opererade båda mina ögon för gråstarr - dock ett i taget. Efter det första ögat opererats märkte jag vilken stor skillnad det faktiskt var mellan det nya och det oopererade. Det senare var både mycket ljussvagare och hade dessutom en mycket gulare och varmare ton. Men i sammanhanget spelar det väl kanske ingen större roll för det är ju samma ögon som ser bilderna i Elements och i webbläsarna. Om man har olika status på ögonen så tar väl trots allt hjärnan hand om det antar jag - i alla fall om det inte är för våldsamma skillnader. Har du undersökt ditt varmare öga hos ögonläkare? Du kanske också behöver en operation.

Efter operationen är mina ögon nu så ljusstarka att jag upptäckt att jag bara kan ha Maui Jims solglasögon som bländar av både uppe och nere på glasen. Innan kunde jag överhuvudtaget inte ha solglasögon då det blev alldeles för mörkt istället. Det har sina konsekvenser att byta sina mänskliga objektiv också, inte minst just för efterarbete med bilder i mina konverterare. Att få nya ögon har varit helt fantastiskt och det ökade min motivation markant att behandla mina bilder. Det fantastiska var att jag inte behövde betala en enda krona för det då jag råkade ha aktivt högkostnadsskydd aktiverat då. Ibland är Sverige fortfarande fantastiskt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Att kalibrera en skärm utan en kalibrator är dömt att misslyckas... Till skillnad mot våra öron anpassar sig vår syn ständigt till omgivningens ljus och färgtoner.


En skärm går därför inte stämma med vår syn. Den måste mätas upp och korrigeras för att ge rätt färg, kontrast och ljusstyrka för den miljö där den skall användas. Detta för att det skall komma ut en utskrift i slutändan som är så lik det vi såg när vi redigerade bilden på skärmen som möjligt.

Det gör också att andra som har en kalibrerad/profilerad skärm ungefär upplever en bild på samma sätt som vi själva gjorde innan vi publicerade den för nätet.
Visst men om jag kalibrerar min skärm och min Spyderprogramvara sedan stolt meddelar att skärmen nu är i synk med sRGB till 98 eller 99% så undrar jag ju varför jag inte rent teoretiskt lika gärna skulle kunnat använda Windows 10:s egen SRGB istället eller är det så att Microsoft som väl ändå är ett av företagen som står bakom sRGB inte har en sRGB som är 100%? Detta är vara en hypotetisk fråga. Det är ju rätt konstigt att inte skärmtillverkarna själva tagit fram lösningar på detta utan överlåter det ansvaret på användarna och tredjepartslösningar.

Visst men vad händer egentligen vid kalibrering av skärmen för olika arbetsljussituationer? Är det mest ljusstyrkan som ändras eller vad? Ljusstyrkan får man ju ofta ändå ändra efter kalibreringen så att den stämmer med vad som exv. kommer ut ur min skrivare (om jag nu skriver ut i sRGB även på skrivaren) sett i dagsljus eller under dagsljuslampa.

Visst men om nu bildredigeraren vill att bilden ska visas som just han sett den på just sin kalibrerade skärm borde väl bilden inte exporteras från konverteraren med en annan sRGB-profil utan med Spyder-profilen som stämmer med skärmens kunde man ju tycka. Även detta är en hypotetisk fråga.

Sedan kan man ju alltid fråga sig varför samma bild som öppnas i olika konverterare ser olika ut. De borde väl också se sRGB 100% på samma sätt för dessa programvaror hanterar ju verkligen profiler. Men dessa lutar sig på egna profiler för den kamera och det objektiv bilderna är tagna med. Vad gör dessa? Som exempel har jag själv noterat att gamla Konica AR-objektiv givit en mer blå ton än exv. de Pentax SMC-M när jag använt dem på mitt Sony A7 III-hus.

Ovanpå detta har vi de problem alla brottas med som växlar mellan sRGB och sRGB för att de använder olika färgrymden för skärm och print. Där händer nog trots allt de flesta felen.
 
Senast ändrad:

rronnbac

Aktiv medlem
...
Visst men om nu bildredigeraren vill att bilden ska visas som just han sett den på just sin kalibrerade skärm borde väl bilden inte exporteras från konverteraren med en annan sRGB-profil utan med Spyder-profilen som stämmer med skärmens kunde man ju tycka. Även detta är en hypotetisk fråga.
...
Sådär var det många som resonerade i färghanteringens barndom, men det är inte så det funkar. Bilden har en vissa färgvärden och en ICC-profil, tillsammans anger dessa hur bilden ska se ut. Din bildskärms jobb är att enligt bästa förmåga återge detta. Det är med andra orden skärmen som simulerar bilden, inte tvärtom. Det innebär att en bild som t.ex. är sparad i sRGB och sedan visas på en annan enhet på nytt visas upp enligt den enhetens bästa förmåga (givet att enheten har färghantering) Problemet är att många program inte har en fungerande färghantering, vilket innebär att de inte vet hur bildens värden ska renderas.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sådär var det många som resonerade i färghanteringens barndom, men det är inte så det funkar. Bilden har en vissa färgvärden och en ICC-profil, tillsammans anger dessa hur bilden ska se ut. Din bildskärms jobb är att enligt bästa förmåga återge detta. Det är med andra orden skärmen som simulerar bilden, inte tvärtom. Det innebär att en bild som t.ex. är sparad i sRGB och sedan visas på en annan enhet på nytt visas upp enligt den enhetens bästa förmåga (givet att enheten har färghantering) Problemet är att många program inte har en fungerande färghantering, vilket innebär att de inte vet hur bildens värden ska renderas.
Ja men om nu sRGB-definitionen som är standard, då ju s:et just står för standard, så tycker jag fortfarande att det är lite märkligt att vi efter hur många år med bildredigering på dator - 30? - fortfarande håller på som vi gör med våra kalibratorer och har den förvirring som fortfarande råder i trådar som dessa.

Hela iden med plattformar som Windows är att de ska hantera ALLA drivrutiner och profiler som behövs. Dessa var det tänkt att ALLA inklusive Adobe och Microsoft skulle använda och inte ens de gör det fullt ut idag och har gjort det över tid. Det var väl först i Windows 7 som profilhanteringen funkade om jag minns rätt.

Varför tar inte både skärmtillverkare och skrivartillverkare/papperstillverkare hand om detta bättre än de gör? Det är ju det som är mysteriet. Detsamma gäller hanteringen av Adobe RGB om man nu använder det rakt igenom.

De här trådarna tar ju aldrig slut. Det är samma frågor och svar år ut och år in.

Den enda fråga som borde vara relevant är problemen med bildanvändningen och där folk går vilse i hanteringen av sRGB och Adobe RGB. Där hjälper tyvärr bara stenhård ordning och många har inte det och då blir det inte bra av det skälet heller, men det är som sagt en helt egen fråga. Ofta är färgproblemen en mix av dessa saker.

Färghanteringen av systemen är till för att det vi får ut av dem ska återspegla vad vi och våra kameror "ser". Sedan på toppen av det så ägnar vi oss alla åt att framställa bilder som inte alls återspeglar denna verklighet om vi nu trodde det vid ren avbildning idag gäller istället ofta en "verklkgheten 2.0" a la Peter Lik med starkt överdriven färgskala och en "krispighet" som inte finns i verkligheten. Verkligheten 1.0 upplevs i allmänhet alldeles för deppig och solkig. Verkligheten saknar oftast wow-faktor, så den har vi alla avskaffat kollektivt i stor enighet.
 
Senast ändrad:
ANNONS