Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Färgbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
När jag får färgstick i en bild använder jag färgbalans för att justera detta.

Om det t ex är fråga om blåstick och drar i reglaget för blått blir bilden för gul istället.

Det här problemet försöker jag kompensera genom att finjustera även med de andra färgreglagen med varierande resultat.

Någon som har några tips angående detta.

Förutom det förstås, att börja ta bättre bilder, hehe.

Dit har jag tyvärr inte kommit än.

jag använder istället selektiv färgändring som justeringslager och väljer neutrala färger om färgsticket är över alla färger.
men ibland är det tex. bara ett rött färgstick i det gula, och då funkar selektiv färgändring mycket bättre.
dessutom blir det ju ett maskeringsbart lager så man kan måla bort och fram det hur man vill.

allt i ett lixom.

Estethia skrev:
jag använder istället selektiv färgändring som justeringslager och väljer neutrala färger om färgsticket är över alla färger.
men ibland är det tex. bara ett rött färgstick i det gula, och då funkar selektiv färgändring mycket bättre.
dessutom blir det ju ett maskeringsbart lager så man kan måla bort och fram det hur man vill.

allt i ett lixom.

Bra, jag har alltid undrat över hur man använder selektiv färgändring.

Tack, Christel för detta lovande tips.

På de flesta bilder fungerar det bra med nivåers gråpipett.

Klicka på en yta som du anser skall vara neutralgrå, asfalt, T-shirt mm.

Kanske är det inte den metod du är ute efter...

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    32.8 KB · Visningar: 209
När Christel och Mipert svarat på en fråga så kan man anse saken som "belyst från alla håll".

Ska kolla på föslagen senare idag.

ANNONS
Götaplatsens Foto