Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färger och korn som Pieter Ten Hoopen

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Fastande mycket för Ten Hoopens reportage från Uzbekistan och har läst i tidningen Proffsfoto (nr 1 - 2006) att det är plåtat analogt.

Nu undrar jag hur det kan tänkas att man får den färgskala och sköna typ av kornighet som dessa bilder har? Kan man enkelt styra det med filmval eller är det speciell efterbehandling som skall till?

Se exempel här: exempel 1 och här: exempel 2 .

Tycker färgerna är mättade men samtidigt lite "brunmurriga" och att jämna ytor får en skön kornighet medan det ändå går att se fina detaljer där så förekommer. Förstår att det såklart hänger ihop med miljöerna och ljuset men vill gärna ha tips om tänkbar teknik och utrustning för att komma en bit på vägen!
 
Testa Fuji Superia 800. Pressa gärna ett steg för att få mer kontrast och korn.

Fuji 400 och 800 var press- och reportagefotostandard under 90- och början av 2000-talet.
 
Vill minnas att Pieter intervjuades i Proffsfoto för ett tag sedan där han svarade på just frågor om teknik och utrustning angående Uzbekistan-bilderna. Det numret går kanske att få tag på nåt sätt.
 
froderberg skrev:
Testa Fuji Superia 800. Pressa gärna ett steg för att få mer kontrast och korn.

Fuji 400 och 800 var press- och reportagefotostandard under 90- och början av 2000-talet.

Kan man säga något generellt om påverkan av färger vid pressning? Starkare, svagare, ändrad färgbalans?
 
ANNONS
Götaplatsens Foto