Annons

Färgerna annorlunda efter konvertering.

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
På sistone har jag märkt att de bilderna jag har lagt ut på nätet har mer mättade färger, och mer rödton i bilderna än den bild jag har jobbat med i PS.
Vad är det som har hänt?

Jag fotar AdobeRGB, PS inställd på AdobeRGB, skärmen är en Eizo ColorEdge CG241w och är kalibrerad med en Spyder3 Pro.

Men som skrevs innan, bilden efter det att jag konverterar till sRGB så blir bilden mer mättade i färgerna, och mer röd i den.

Någon som har en enkel förklaring på detta?
Jag har gått och läst på överallt om detta, men ju mer jag pillar på detta med färgprofiler desto mindre jag fattar.. :p

Och så ska vi inte börja snacka om Crimson utskrifter. De blir inte heller exakt som jag ser på skärmen....

Den enkla förklaringen är väl att du använder en webbläsare där färghanteringen skiljer sig från Photoshops färghantering. Dessutom har du en wide gamut skärm och då blir färgerna lite väl mättade. Prova och ställ om skärmen till sRGB när du surfar eller bädda in sRGB-profilen i dina bilder och använd en webbläsare med färghantering (Safari, Firefox).

Det verkar inte vara det som är problemet ändå.
När jag öppnar upp samma bild fast med sRGB profil som jag konverterat det till, så blir samma fel där att färgerna är mättade.
Kan det vara så att srgb profilen har skadat sig, eller på något sätt ändrat sig?
Aldrig varit med om detta innan, så jag vet inte hur jag ska gå vidare....

Det verkar inte vara det som är problemet ändå.
När jag öppnar upp samma bild fast med sRGB profil som jag konverterat det till, så blir samma fel där att färgerna är mättade.
Kan det vara så att srgb profilen har skadat sig, eller på något sätt ändrat sig?
Aldrig varit med om detta innan, så jag vet inte hur jag ska gå vidare....

Det är nog inte så mycket att gå vidare. Det är nog bara på din skärm som du ser denna förändring, på andra skärmar ser det annorlunda ut. Tyvärr är det så dåligt med färgstyrningen idag att du får räkna med dessa stora variationer.

Hur ska man då veta hur man ska fixa till en bild som ska visas på nätet? Det sämsta sättet är den som många som arbetar mot webb använder. De menar att eftersom den genomsnittlige användare sitter på en sunkig skärm, så ska de också göra det. Det är ju bara det felet att en sunkig skärm kan vara dålig på så många olika sätt.

Du har en bra skärm och som kan kalibreras på flera olika sätt. Gör en kalibrering mot sRGB (kan du ställa in i ColorNavigator) och ställ om skärmen med hjälp av ColorNavigator Agent till den inställningen när du jobbar mot webbilder.

Stefan

Jag har gjort några tester nu, och det är så att färgerna blir mer mättade både när jag konverterar till sRGB i Capture NX och PS.
Jag har då kollat på de här bilderna med sRGB profil med både Explorer och Firefox webbläsare, och där visar de både samma.
Sen har jag även bett en kompis att kika på dessa bilder (som också är fotograf) och det samma i hans dator... att sRGB profil bilden blir mer mättad i färgerna än den AdobeRGB bilden man kikar på i PS.

Vad är det som ställer till det egentligen?
Kan sRGB profilen blir skadad kanske?
Har även provat på den nya sRGB v4 profilen, och även där blir bilderna mättade i färgerna. Jag förstår inte detta alltså...

Jag har gjort några tester nu, och det är så att färgerna blir mer mättade både när jag konverterar till sRGB i Capture NX och PS.
Jag har då kollat på de här bilderna med sRGB profil med både Explorer och Firefox webbläsare, och där visar de både samma.
Sen har jag även bett en kompis att kika på dessa bilder (som också är fotograf) och det samma i hans dator... att sRGB profil bilden blir mer mättad i färgerna än den AdobeRGB bilden man kikar på i PS.

Vad är det som ställer till det egentligen?
Kan sRGB profilen blir skadad kanske?
Har även provat på den nya sRGB v4 profilen, och även där blir bilderna mättade i färgerna. Jag förstår inte detta alltså...

Det kommer aldrig bli samma färger i sådana webbläsare som Internet Explorer som du får i Photoshop. Photoshop är ett färghanterat program som söker reda på den profil som du har angett som skårmprofil och sedan använder denna profil för att konvertera färgerna från sRGB eller Adobe RGB till din skärms färgåtergivning. Det är inte IE. Den visar bara bildens pixelvärden rakt upp och ner på skärmen. Har du då en skärm med ett större färgomfång än sRGB kommer bilderna se för mättade ut, har du en skärm med ett mindre omfång ser de bleka ut.

Använder du Photoshop kommer bilderna se snarlika ut på olika skärmar. Använder du IE kommer de se mycket olika ut på olika skärmar.

Provade du med att göra en profil som gör att din skärm verkligen matchar sRGB-omfånget? Då bör det stämma. Att en profil blir skadad är inte helt ovanligt, men det brukar medföra att program kraschar, inte att färgerna ser annorlunda ut.

Stefan

Jadu, ju mer man gräver i det här med profiler desto mindre fattar man av allt...
Men nu, till att börja med iallafall så har jag gjort så att jag minskar mättnaden i PS med 40 % konvertera till srgb, och då verkar det mer snarlik som bilden i ps.
Får göra såhär till att börja med tills man får ordning på detta...
Tack för svaren iallafall, uppskattas verkligen!

Men från en sak till en annan.
Jag undrar, finns det nån program som kan "stjäla" en profil från en bild, och lägga det på en annan bild? Alltså göra en ICC profil från en annan bild?

Jadu, ju mer man gräver i det här med profiler desto mindre fattar man av allt...
Men nu, till att börja med iallafall så har jag gjort så att jag minskar mättnaden i PS med 40 % konvertera till srgb, och då verkar det mer snarlik som bilden i ps.
Får göra såhär till att börja med tills man får ordning på detta...
Tack för svaren iallafall, uppskattas verkligen!

Och på sättet medför du att 90% av alla som kollar på dina bilder kommer se dem som totalt urblekta. Det bästa sätt du kan göra är att bara konvertera dem till sRGB. Om du bara har kalibrerat din skärm till max färgomfång så kommer du se bilder som är alldeles för mättade. Men eftersom din skärm ger ett mycket större färgomfång än de vanliga skärmarna, så ser du bilden helt annorlunda än de flesta »normala« användare. Antingen accepterade du detta, eller så skapar du två profileringar. En för ditt normala arbete, en för sRGB inför det att du ska göra bilder för webben.

Men från en sak till en annan.
Jag undrar, finns det nån program som kan "stjäla" en profil från en bild, och lägga det på en annan bild? Alltså göra en ICC profil från en annan bild?
Om du använder vanliga profiler, som sRGB och Adobe RGB, så finns det ju ingen anledning att göra detta. Dessa profiler finns ju redan på ditt system.

Stefan

Nej, jag tänkte inte använda inte sRGB eller adobergb i detta syfetet som jag tänker på.
Jag har nyligen köpt en färgkarta, och till den färgkartan ingick ett program som ska göra profiler efter just den här färgkartan, kruxet med detta är att denna program gör bara DNG profil som man kan använda i PS, lightroom, men jag skulle egentligen vilja ha en profil att kunna använda i Capture one pro, och där är det ICC profiler som gäller.

Därav frågan, finns det nån program som antligen kan konvertera en DNG profil till ICC, eller "tjäla" profilen från en annan bild och på så sätt göra en ICC profil....

Eller nått annat enklare sätt.. ;)

Därav frågan, finns det nån program som antligen kan konvertera en DNG profil till ICC, eller "tjäla" profilen från en annan bild och på så sätt göra en ICC profil....

Eller nått annat enklare sätt.. ;)

Problemet är bara att det inte går att exportera ut en bild från CameraRaw/Lightroom utan att den konverteras till en arbetsfärgrymd. Så du kan aldrig ha en bild som har den RGB-profil som du gjort med din färgkarta (antar att det är ColorChecker Passport du köpt). Men visst finns det program som gör detta. ColorThink heter det programmet jag använder för detta ändamål.

Det finns program som kan konvertera en DNG-profil till en ICC-profil. Jag har inte provat dem, men efter vad jag har hört är resultatet inte så imponerande. Lösningen för dig skulle vara att använda ett program som ProfileMaker (dyrt) eller Argyll (gratis) för att göra en ICC-profil från din färgkarta.

Stefan

Du verkar helt hemma på allt detta.....
Javisst, det är en ColorChecker Passport jag köpt, dessutom så köpte jag även vitbalanseringskort till den nyinköpta Seconic L-758D ljusmätare. Har dock inte hårdtestat den ännu, så man får väl se om man har nytta av alla prylar man köper hela jäkla tiden.
Snart har man alldeles för många prylar, ,och tappar greppet om fotografering. :/

Har varit inne på sidan du länkar till på din profil. http://www.profiler.nu/ är det din hemsida eller?

Hade du bäddat in sRGB-profilen i bilderna?

Internet Explorer är som bekant inte färghanterad och bryr sig inte om profiler överhuvudtaget. Firefox i defaultläge (färghanteringsmode 2), visar däremot bilden korrekt om det finns en inbäddad färgprofil, annars är färghanteringen avstängd precis som i IE, dvs bilder utan inbäddad färgprofil ser exakt likadana ut i IE som i Firefox.

Firefox hanterar fn bara ICC-version 2 profiler, se här:

http://www.color.org/version4html.xalter

ANNONS
Götaplatsens Foto