Annons

Färgerna flyter ihop och detaljerna syns ej

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
När jag tar kort med min Canon EOS 400D och standardobjektivet 18-55 mm så upplever jag det ofta som att färgerna flyter ihop och blir ett enda fält samt att man inte kan urskilja detaljer. Se bilden, syns tydligt i övre högra fältet på blomman i mitten.

Finns det något man kan göra åt detta för att förbättra bilderna? Självklart förstår jag att en billig kamera med kitobjektiv har sina begränsningar, men undrar ändå om det finns någon teknik som gör bilderna bättre. RAW-formatet urskiljer detaljerna något bättre och bilden blir faktiskt bättre, men i övrigt tar jag gärna emot fler tips.

Bilagor

• _MG_9986_2.jpg
    _MG_9986_2.jpg
    86.4 KB · Visningar: 94
Det är helt enkelt övermättnad av en eller flera färgkanaler. Dra ner mättnaden allmänt eller enbart för den aktuella kanalen så ser du hur mycket som går att rädda.

Dra ner exponeringen. Exponeringskompensation -1 eller däromkring, och gör den ljusare i efterbehandlingen i stället.

När jag tar kort med min Canon EOS 400D och standardobjektivet 18-55 mm så upplever jag det ofta som att färgerna flyter ihop och blir ett enda fält samt att man inte kan urskilja detaljer. Se bilden, syns tydligt i övre högra fältet på blomman i mitten.

Finns det något man kan göra åt detta för att förbättra bilderna? Självklart förstår jag att en billig kamera med kitobjektiv har sina begränsningar, men undrar ändå om det finns någon teknik som gör bilderna bättre. RAW-formatet urskiljer detaljerna något bättre och bilden blir faktiskt bättre, men i övrigt tar jag gärna emot fler tips.

Det spelar ingen roll vilken kamera du använder. Det här är en effekt av att kameran kan registrera en betydligt större färgrymd än vad Adobe RGB eller i ännu större grad sRGB kan. Så om du redigerar i LR så använder den default ProPhoto RGB som är den största färgrymden.
När du sedan skall exportera bilden till t.ex. sRGB måste många nyanser och mättade färger tryckas in i den färgrymden. Det kan endera göra dem övermättade och ge en effekt liknande utbärning eller så blir nyanserna lika en annan intill liggande och skillnaden mellan dem försvinner.
För att simulera hur det blir kan man använda softproofing funktionen i LR. Välj den färgrymd eller det media t.ex. papper du tänkt använda och slå på varningarna. Då ser du var du kommer ha problem.
Hur man löser detta är en vetenskap i sig som jag inte skall gå in på. Enkelt förklarat gäller det att minska mättnaden eller dra ner exponeringen i problemområdena.

Hur man löser detta är en vetenskap i sig som jag inte skall gå in på. Enkelt förklarat gäller det att minska mättnaden eller dra ner exponeringen i problemområdena.

Lite taskigt att berätta om vad han har för problem och sedan inte ta upp hur man löser problemet :)

Men du har helt rätt i att det är bara om man jobbar i råformat och använder Prophoto RGB som man kan få in färgerna. Ska man sedan ha ner färgerna till ett hanterbart omfång inför en utskrift eller en webbpublicering använder jag ett makro för detta. Du kan läsa mer om det på http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/hantera-fargmattnaden

Problemet är väl Stefan att väldigt många inte har Photoshop utan tvingas försöka lösa problemet i LR eller liknande.
Jag kan inte påstå att jag har något enkelt recept för hur man löser det där.
Själv brukar jag prova ett antal angreppssätt för att komma dit där jag tycker det duger. De verktyg jag mest använder är under HSL, Color fliken i LR.

Din monitor spelar nog in lite här också...

Det finns väl rätt mycket man kan göra.
Om du använder RAW och Lightroom, så kolla längst ner till höger om du använder Adobe Standard som profil. Prova med Camera Faithful, Camera Standard, eller Camera Neutral istället. Då får du en lite annan utgångspunkt.

Problemet är väl Stefan att väldigt många inte har Photoshop utan tvingas försöka lösa problemet i LR eller liknande.
Jag kan inte påstå att jag har något enkelt recept för hur man löser det där.
Själv brukar jag prova ett antal angreppssätt för att komma dit där jag tycker det duger. De verktyg jag mest använder är under HSL, Color fliken i LR.

Då får jag väl försöka bidra med en annan lösning till. Gör en egen profil med QP-cards programvara. Den går att ställa in så att denna typ av färger anpassas till ett rimligt färgomfång. Fungerar både i Lightroom och i Photoshop.

ANNONS
Götaplatsens Foto