Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

färgerna stämmer inte efter redigering!

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmyg

Aktiv medlem
Tjenare.
Märker att mina redigerade bilder inte visas som jag ser dom i photoshop.
Redigerar en bild och lägger den på tex facebook eller på mitt skrivbord, då stämmer inte kontrasten på bilderna längre.
Om jag dragit ner kontrast så att det ser bra ut i photoshop, så ser dom ändå grådassiga ut när jag läggar dom som skrivbordsbild.
Sparar bilderna som jpeg.
Bilderna är tagna med Färgrymd Adobe RGB

Vad kan vara felet?
Lägger upp en bild på hur det ser ut i photoshop vs skrivbord.

Mvh Jimmy

Bilagor

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    34.7 KB · Visningar: 51
Bilderna är tagna med Färgrymd Adobe RGB

Vad kan vara felet?

Konvertera till sRGB innan du laddar upp bilden till Facebook ;)

Är bara ett fåtal browsers bl.a. Firefox (vad jag läst men inte använder själv) som klarar av korrekt färghantering. Så för allt som du ska ladda upp till internet är det "bästa" att konvertera till sRGB som är "standard" på internet.

Misstänker att det är färgrymdena som spelar lite spratt, vilket de ofta gör. Är lite rörigt.
Photoshop klarar ofta av att visa AdobeRGB på ett bra sätt, så det fungerar bra så länge man håller sig i det programmet.
Frågan är vilken färgrymd som i övrigt bildskärmen är inställd på (när du tittar i Windows exemplevis). Dessutom olika om du bara tittar på bilden eller använder inbyggd diavisning vilket inte brukar läsa in färgprofilen i bilden även om du sparat den. Blir oftast olika....

Facebook, internet m.m. brukar ha färgprofilen sRGB och färgerna kan se annorlunda ut i olika webläsare beroende på dess färghantering (Jag använder Firefox vilket även kan läsa in filens färgprofll om den inkluderats och korrigera för det.)

Jag brukar därför alltid exportera från Lightroom/Photoshop till sRGB och dessutom inkludera färgprofilen i bilden för att få det rätt. Dock måste jag i Windows ställa om färgrymden till sRGB om jag vill se dem rätt..... Inte lätt att förstå, det är en djungel detta med färger.

Testa att konvertera dina bilder till sRGB och se vad du tycker när du lägger upp den på olika ställen. Och försök ha din skärm kalibrerad.

ANNONS
Götaplatsens Foto