Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgfilter till SB-900 - Hur fungerar dom igentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
det finns ju att köpa till ett paket som heter sj-3 med massa filter. en del filter är de benämningar som typ G1 F2 osv. Men dom där de bara står tex röd grön blå vad är det för skilnad mellan dessa och de andra benämningarna?
sen hur funkar de när man sätter på ett filter som tex heter G1 för glödlampsljus?
alltså kommer inte bilden bli den färg som man har på blixten eller vad händer?

Nu har jag inte grävt ner mig i just Nikons filter för blixtar men man kan få till lite olika effekter
1. Ett lite grönare/blåare filter som kan användas för att korrigera för t ex lysrör/glödlampsljus. Då blixten belyser motivet men kanske inte bakgrund kan man få korrekta hudtoner men ändå behålla omgivningsljuset intakt i t ex bakgrund.
2. Tvärt om dv sanvända ett lite gulaktigtfilter för att åstadkomma samma ttemperatur på blixtljuset som verkligheten dvs som upplttningsblixt när omgivningen s belysning inte är dagsljus. Då kan du sen kompensera med vitbalansen och helt ta bort effekten av konstbelysning.
3. Tillsammans med filter på kameran för att åstadkomma t ex en känsla av kallt kvällsljus och sen ha ett varmare filter på blixten för att motverka filteret på objektivet. I praktiken liknar det fall 1 men du har åstadkommit "allmän" belysningen med filter.

SJ-900 kit som kommer med en SB-900 är det som behövs för korrigering

De gröna FL och de gula CTO är de som normalt behövs för för korrigering.
Nikon SJ-900 som följer med en SB-900 innehåller
FL-G1, FL-G2 och TN-A1,TN-A2 (CTO hel och halv)
SJ -3 innehåller
2 FL-G1, 2 FL-G2, 2 TN-A1, 2 TN-A2 (CTO hel och halv), 2 RED, 2 BLUE, 2 YELLOW, 2 AMBER (typ mellan TN-1 och TN-2)

Det unika med att avvända orginal Nikon från SJ istället för "strobistkit" är att Nikon har chip som berättar för kameran att filtret sitter där. Men för bakgrundseffekter kan du lika gärna köpa ett "strobistkit" för pengarna du får betydligt fler färger att välja mellan på så sätt MEN ingen WB info då chippet som sitter på SJ-3 kittet saknas. Men man kan ju ifrågasätta nyttan då.Detta har troligen ringa betydelse i de flesta fall.
Sök på ebay.com efter "strobist filter" så får du rätt bra "bang for the buck"
Jag fick en hel karta LEE för 200 sek.
MVH Joachim

Nu tänker jag vara kalenderbitare, men det är inga "chip" utan bara målad plast i som bildar ett fembitars binärtal som läses av en IR-sensor i blixten. :=)

Den tar jag med ett leende

Nu tänker jag vara kalenderbitare, men det är inga "chip" utan bara målad plast i som bildar ett fembitars binärtal som läses av en IR-sensor i blixten. :=)

Ja jag tar det med ett leende, rätt ska vara rätt.
MVH Joachim

Det går utmärkt att klippa till gel-film i rätt storlek och måla dit egna märken. Blixten läser dem så snällt ;)

(Men det kanske inte blir exat rätt temp dårå ;)

Klipp till ett filter med samma "flik" som du har på originalfiltren, och rita dit fyrkanterna med någon relativt reflekterande färg, jag testade med en sån där vit tuschpenna som jag brukar be folk att signera bilder med :)

Den biten förstod jag

Är placeringen olika beroende på färg eller hur vet blixten/kameran färgen?
Joachim

Du har fyra färgfält, som är en binärkod. (ja, jag skrev fem förut. Det var fel.)

Alltså kan en SB-900 skilja på (teoretiskt sätt) 15 olika filter. Varför skriver jag inte 16? Mjo, för 0000 är inte en giltig kod, minst ett fält måste vara "satt". (för att skilja ett "nikonfilter" från "genomskinlig plast")

ANNONS
Götaplatsens Foto