Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgkalibrering efter ominstallation?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Hallå,

Jag har precis ominstallerat min burk och trodde i min enfald att om jag bara behöll skärmens inställningar och sparade färgprofilen så behövde jag inte kalibrera om skärmen efter installationen.

Men, det verkar inte funka. Färgerna ser skit ut trots att jag har kvar färgprofilen som jag återigen har lagt in som standard för skärmen.

Finns det någon där ute som har en lösning på detta, har jag bara missat att klicka i någon liten fjantig ruta? Eller är det en ny kalibrering som krävs?

/Joakim

Kolla så att skärmprofilen laddas till grafikkortet när datorn startas. Kolla i Autostart i Start-menyn, där borde det ligga ett program som läser in profilen om du kör PC.

Kolla så att skärmprofilen laddas till grafikkortet när datorn startas. Kolla i Autostart i Start-menyn, där borde det ligga ett program som läser in profilen om du kör PC.

Tack för ditt svar Magnus. Problemet är löst.

Tydligen var man tvungen att installera kalibreringsprogrammet också. Jag trodde operativsystemet skulle klara att ladda färgprofilen själv, men så funkade det alltså inte.

/Joakim

Bra att det löste sig! Proflen består av två delar, en del som läses in till grafikkortet vid start, och dels information om skärmens färgrymd som färghanterade program använder.

Hur länge sen gjorde du profilen? Och vad har du för skärm?

Med en bra LCD så bör man kanske kalibrera om någon gång per månad (om man inte jobbar professionellt, då skulle i.a.f. jag kalibrera en gång per vecka), med en CRT så måste man snarare kalibrera om 1-2 gånger om dagen om man jobbar professionellt.

Hur länge sen gjorde du profilen? Och vad har du för skärm?

Med en bra LCD så bör man kanske kalibrera om någon gång per månad (om man inte jobbar professionellt, då skulle i.a.f. jag kalibrera en gång per vecka), med en CRT så måste man snarare kalibrera om 1-2 gånger om dagen om man jobbar professionellt.

Hallå Christoffer,

Det är snart ett år sedan jag kalibrerade skärmen, så precis som du skriver borde jag göra en ny kalibrering.

Tyvärr har min Eye-One pajat, så det får vänta tills jag kan låna en på jobbbet (efter semestern då :).

Men det är inte så farligt, jag jobbar inte som fotograf på på det sättet att jag måste leverera ställda bilder till kunder. Bara man kan lämna ifrån sig bilderna någorlunda "korrekta".

För övrigt står sig LCD-skärmarna ganska länge har jag förstått.

/Joakim

Ahh, jag förstår! :)

Jo LCD-skärmarna står sig riktigt bra har jag märkt! Ibland slarvar jag riktigt länge med att kalibrera om min "photoshopskärm", en "gammal" Lacie 319, men trots det märks det ingen som helst skillnad vad jag kan se. :)

Däremot har jag testat på en CRT i "mellanklassen" (5000-8000:- nypris då) från 2000-2001 nångång, och på den märks det stor skillnad i färgerna bara på några dagar. (Självklart värmde jag upp skärmen ordentligt innan kalibrering :))

ANNONS
Götaplatsens Foto