Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färglösa dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorek

Aktiv medlem
Agfa har en svartvit diafilm, Agfa Scala. Någon som provat den och kan ge lite synpunkter?
De fyra recensioner som finns att läsa går en aning isär, så att säga. Det enda man är enig om är att den är schweinteuer, zom tysken säger. Dessutom är den svår att få tag på, min stamfotohandlare har den inte hemma pga priset och jag har inte hittat den hos någon nätfirma heller.

Det finns även ett alternativ som är att köra T-Max 100 och framkalla i en särskild omvändningsframkallare. Men det lär inte heller vara billigt.

Du får svårt att hitta någonstans att framkalla Scala eftersom labbet i Danmark som hade hand om framkallningen inte längre framkallar Scala. Det senaste jag hörde om Scala var att det fanns något ställe i USA som fortfarande tog emot filmen för framkallning.

www.dr5.com är väldigt populärt hos folk i amerika som vill ha svartvita dia.
De har någon egen framkallare, vet ej om man kan köpa framkallaren och framkalla själv.

Det finns ett tmax-reversalkit man kan köpa också, det är faktiskt inte så fasligt dyrt.
Bättre än att köpa scala och försöka leta efter någon som framkallar rullarna till dyrt pris.

Photax tar 465:- för det kitet, vet dock inte hur många rullar man får framkallat med ett kit.

/Henri

Verkar lite omständigt alltihop, jag hittar inte ens kitet på Photax sida och ingen annanstans heller och att skicka film över sjön blir nog inte gratis.
Är det bara jag som tycker att s/v dia verkar vara en läcker fussion av två (eller tre?) världar?

Omständigt, ja. Helt klart. Värt det? Det får du bestämma.
Kittet fanns lätt att hitta på photax prislista, inga problem.
Deras sida är inte så mkt att hurra över, kolla direkt på prislistan.

Skicka rullar andra sidan fiskdammen kostar nog nån krona, helt klart.

Fotoimpex i tyskland (www.fotoimpex.de) har en hel del intressant också, t ex en film som heter Fomapan 100R och ska tydligen vara en svartvit E6 film.
Vet inget, inte hört någonting, min tyska suger så jag kan ha förstått det fel.
Maila dem och hör efter vetja, det är mycket trevliga personer därborta.

/Henri

Jag har tagit ett antal rullar scala och skickat dessa till mainphoto.com i USA för framkallning.
Inte alls dyrt och rätt snabbt också. Sist jag framkallade kostade det under 100 kr inklusive returfrakt, och då har dollarn sjunkit ännu mer sedan dess.
Rätt exponerad blir bilderna tagna med scala väldigt bra och effektfulla.

Vad händer om man tar ett negativ (färg eller svartvitt) och kopierar till svartvit film med t.ex. en diaduplikator? Man får ju en svartvit positiv bild, men blir det bara dåligt och fult?

Det blir bra, förutsatt att du har en negativ film med låg densitet i filmbasen och möjlighet till tillräcklig kontrast. Kolla här.

Jorek skrev:
Agfa har en svartvit diafilm, Agfa Scala. Någon som provat den och kan ge lite synpunkter?
De fyra recensioner som finns att läsa går en aning isär, så att säga. Det enda man är enig om är att den är schweinteuer, zom tysken säger. Dessutom är den svår att få tag på, min stamfotohandlare har den inte hemma pga priset och jag har inte hittat den hos någon nätfirma heller.

Testade den för några år sedan. Hyffsat ok film men väl dyrt i längden. Lite väl kräsen i exponeringen, värre än färgdia - eller så är man själv kräsen vad det gäller sv/v...

Väl värt pengarna att testa någon rulle, men inte mer.

ANNONS