Annons

Färgpartier i svartvita bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Hej.

Ja, jag har sökt i gamla trådar men hittar inte det jag söker efter ;)

När jag skall färglägga vissa detaljer i en svartvit bild, går det bra en gång, därefter får färgen annorlunda nyans.

Min fråga är naturligtvis, varför?

Jag ändrar inte färgen allteftersom utan det är samma inställning hela tiden. Tycker det är underligt att det går bra på ett parti men inte på nästa. Eller på olika delar av partiet.

Någon som har en tanke?

Jobbar i CS2.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    57.4 KB · Visningar: 324
Du kanske har låg opacitet på, eller lågt flöde så att nästa gång du trycker så fylls det på.

Ska vi se om (och hoppas på) att jag har förstått problemet.

Om du jobbar t.ex. med penselverktyget får du möjlighet att påverka opaciteten för detta verktyg förrutom opaciteten på lagret du jobbar i.

Se bild. Vä figur är ritad med pensel-opacitet ställd till 100% och jag får ett hårt streck (med reservation för presure-sensitive wacom ;D) medans figuren till hö är ritad med pensel 48% opac och jag får en screening-effekt på min pensel.

Värt att hålla koll på oxå är blending-modes på dina lager om du jobbar i flera olika, kommer åt genom att dubbelklicka på respektive lager till höger om lager-namnet

Bilagor

• opac.jpg
    opac.jpg
    68 KB · Visningar: 269
TAck för svaret :)

jobbar bara i ett lager eftersom det krånglar för mig ;) men har testat något annat nu som jag blir lite fundersam på.

provade att ställa blandningsläget på solid coated, och då fungerar det, men inte om jag skulle ställa den på solid matte, eller annat...

skumt :)

nej nu ger jag upp!!

frustrationen är hög i det gustafssonska hushållet för tilfället!!

nu fungerar det inte med någonting!

suck.......

Nu förstår jag inte alls (allt är m.a.o. precis som alltid)

Sitter i engelska CS men kan inte alls komma på vad du refererar till.

Se screen från blending modes nedan. Hit kommer jag s.s. genom dubbelklick till höger alt. högerklick på lagert -> andra alt. ovanfrån

Att olika blending modes ger helt olika resultat är därför att visa jobbar mot innehållet i lager under så en vit bakgrund visar inte alltid ett representabelt resultat.

Bilagor

• screen.jpg
    screen.jpg
    74.6 KB · Visningar: 245
ok, jag har visserligen varit där inne och pillat, det kanske är det som är boven!

blendingmode skall stå på normal?

sitter också med engelska versionen :)

Normal är ett mycket bra utgångsläge!

Kan väl sägas att man inte klarar sig en sekund utan att bemästra alla belnding-modes, fr.o.m. den dag man vet vad dom gör, dessförinnan kan man inte vara lyckligare än utan denna kunskap =D

Fortfarande sugen på var du hittar solid coated & solid matte!!

Ja, nu har jag kikat där också, och det blir samma sak! Dethär är ju skrattretande!!

Solid coat och matte bl a, finns under färgpaletten.

suck!! :)

Skulle visa något retoriskt berömvärt men fastnade i grejer som jag inte försökt med på alldeles för länge...

Se till att inte ha en massa skräpinställningar kvar i projektet, i blending-fallet så kan du högerklicka på lager o välja 'clear layer style' eller stäng utan att spara o öppna på nytt så är du säker på att du börjar från ruta 1!

Solid coat kan du säkert hoppa, det är inget jag känner till o dessa grejer (som jag inte vet) brukar sällan vara värda så mycket!

När du färglägger så se till att din pensel är ställd på opac 100% (INTE lagert du jobbar med utan själva verktyget, på macen står det i en rad långt upp under menyraden), om du har en ritpenna kanske du ha pressure sensitive inställt vilket skulle kunna ge denna overlay-effekt, tryck antingen hårt eller gör en markering av området du vill färglägga och använd paint bucket.
Ännu bättre torde det vara att använda lagermasker... det var här som mina kunskaper visade sig vara alldeles för o-repeterade...

Du har inte en pensel-preset som gör genomskinligheten?

så, nu efter många mindra väl valda ord, har jag äntrligen fått ordning på det hela! :)

det var en liten sak som var tvungen att ändras, vilket jag nu har gjort efter att ha tryckt på allt möjligt i ren frustration :)

I verktygsraden under menyerna skall Mode: stå i Color det också :)

ANNONS
Götaplatsens Foto