Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgproblem i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

lintrik [E.F.S]

Aktiv medlem
Något konstigt har hänt med mitt Photoshop. När jag öppnar upp en bild i Photoshop så får den en konstig färgnyans, typ gulaktig. Jämfört med om jag ser den i ACDSee eller Windows egna bildvisningsprogram. Sparar jag om bilden så får den tillbaka sin normala färgnyans.

Jag märkte det när jag hade installerat min nya skärm.

Är det någon inställning som har ändrats? I så fall vad?

Kan det vara så att du stängt av, att det ska fråga när en bild öppnas med fel profil? Eftersom det blir annat när du sparat den.

eos30 skrev:
Kan det vara så att du stängt av, att det ska fråga när en bild öppnas med fel profil? Eftersom det blir annat när du sparat den.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag får ingen förfrågan utan bilden bara öppnas upp och ser konstig ut. Finns det någon funktion som man kan välja? Jag misstänker att det är något som har hänt när jag installerade skärmen, men vad?

Det är färgprofilerna som är fel.
Kör adobe gamma eller annat kalibrerings program så är det snart fixat.

Brukar hända då och då.

Alla program som inte hanterar färgprofiler (de flesta) antar att bilden som visas är gjord för just din skärms profil. Photoshop däremot, antar profilen sRGB för bilder som inte innehåller en inbäddad ICC profil.

Jag tycker inte man ska emulera sRGB på skärmen. sRGB är ju en dålig färgrymd som rymmer relativt få färger. sRGB är skapat som något slags medelvärde över billiga-till-normala skärmar. Har du en någolunda bra skärm så förlorar du kvalitet!

För att illustrera färgprofiler har jag gjort en bild: http://moment22.mine.nu/gamma1.0.jpg

I webbläsaren blir bilden väldigt mörk eftersom webbläsaren antar att bilden har samma profil som din skärm.

Öppna sedan bilden i Photoshop (och se till att Photoshop använder ICC profilen från bilden) och se skillnaden. =)

andewid skrev:
Alla program som inte hanterar färgprofiler (de flesta) antar att bilden som visas är gjord för just din skärms profil. Photoshop däremot, antar profilen sRGB för bilder som inte innehåller en inbäddad ICC profil.

Jag tycker inte man ska emulera sRGB på skärmen. sRGB är ju en dålig färgrymd som rymmer relativt få färger. sRGB är skapat som något slags medelvärde över billiga-till-normala skärmar. Har du en någolunda bra skärm så förlorar du kvalitet!

För att illustrera färgprofiler har jag gjort en bild: http://moment22.mine.nu/gamma1.0.jpg

Jag har inte funderat på att det kunde vara så stor skillnad. Jag har alltid tyckt det var störigt när det fönstret öppnades upp i PS där man får välja färgprofil. Det är ju helt klart värt att få förfrågan så att man kan se den rätta inbäddade profilen.

Jag vet inte vilken kategori min skärm landar i men jag hoppas att den är medelmåttig iallafall (Samsung 910T). Den var svår att kalibrera och för att jag ska få någorlunda rätt färg så får jag använda gamma3. Nu tycker jag att det känns lite ansträngande för ögonen.

ANNONS
Götaplatsens Foto