Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofiler och sedan färgbalans, eller tvärtom?

Produkter
(logga in för att koppla)

PutteJson

Medlem
Det finns olika svar på frågan i forumet, så jag undrar därför en gång för alla;

När jag förbereder en bild för framkallning, ska jag då först konvertera bilden till labbets färgprofil och därefter färgbalansera så att det ser bra ut på min skärm, eller ska jag först färgbalansera så att det ser bra ut på min skärm och därefter konvertera till labbets färgprofil (så att det inte ser bra ut på min skärm)?

Om det sistnämnda alternativet är det rätta kan jag väl inte "kalibrera" min skärm efter de bilderna jag får från labbet, eftersom de inte ser likadant ut på papper som på min skärm?
 
Om du måste ha ett svar som är ”rätt”, tycker jag detta:

Jobba med all justering innan du konverterar, men se till att förhandsvisa med labbets profil.

Sedan konverterar du när allt är färdigt.

Egentligen är det inte sååå farligt att konvertera först, men en sak som fungerar sämre är gråpipetten (om du använder den för att neutralisera färgstick).

Gråpipetten sätter ju R=G=B för neutrala områden, som grå asfalt eller liknande. Men efter konvertering är förhållandet mellan RGB ändrat, en grå ton kanske skall ha mer blått för att kompensera för hur skrivaren återger färger.

Sedan är jag en sådan som använder justeringslager.
Om jag jobbar med förhandsvisning kan jag anpassa en originalfil för olika slutanvändning, utan att behöva ha en massa varianter sparade.
 
Jag antar att jag ska ha "Proof Colors" förbockat hela tiden när jag behandlar bilden, dvs förhandsvisa kontinuerligt.

Angående justeringslager, kan man konvertera ett enstaka lager till en färgprofil?

Jag har haft problem med alldeles för röda bilder från Proprint, kan det bero på att de bilderna kommer från den oupplysta tiden när jag hade kameran i sRGB-läge?

Om jag nu i efterhand tar en av dessa bilder, assignar AdobeRGB-profilen, gör samma färgbalansjusteringar som förr, och sedan konverterar bilden till Proprints färgprofil överensstämmer bilden ganska väl med den pappersversion jag fått från Proprint - logiskt?
 
Jag antar att jag ska ha "Proof Colors" förbockat hela tiden när jag behandlar bilden, dvs förhandsvisa kontinuerligt.
Ja, för ett perfekt färghanterande.
Men jag brukar faktiskt mest använda förhandsvisningen för att se om det blir någon märkbar avvikelse. Ofta struntar jag i förhandsvisningen...


Angående justeringslager, kan man konvertera ett enstaka lager till en färgprofil?
Nej.


Jag har haft problem med alldeles för röda bilder från Proprint, kan det bero på att de bilderna kommer från den oupplysta tiden när jag hade kameran i sRGB-läge?
Borde inte inverka. När du konverterar sker det från den bild du har. Ser bilden OK ut skall den komma ut Ok, utan rödstick. Konverteringen tillför ingenting utan skall göra så bilden komme rut på papper som den såg ut på skärm. Om det är möjligt, en del färger går inte återge på papper, men rödstick är fel.
Jag har fått en del bilder från Proprint som varit för röda, för många tycker jag. Men det kanske är dags att testa dem igen.


Om jag nu i efterhand tar en av dessa bilder, assignar AdobeRGB-profilen, gör samma färgbalansjusteringar som förr, och sedan konverterar bilden till Proprints färgprofil överensstämmer bilden ganska väl med den pappersversion jag fått från Proprint - logiskt?
Är det sista en fråga eller ett påstående, om att bilden överensstämmer med pappersbilden?
Om allt är som det skall, kommer båda exemplen se lika ut på papper som på skärm.
Om någon bild avviker borde det egentligen vara Adobe RGB bilden, när du tilldelar profilen Adobe RGB kommer färgerna bli starkare på skärmen, det kan göra att en del färger tappar nyanser, särskilt i rött.
Om du alltså har en bild fotograferad i sRGB och tilldelar Adobe RGB innan du konverterar.
 
Om jag nu i efterhand tar en av dessa bilder, assignar AdobeRGB-profilen, gör samma färgbalansjusteringar som förr, och sedan konverterar bilden till Proprints färgprofil överensstämmer bilden ganska väl med den pappersversion jag fått från Proprint - logiskt?
Är det sista en fråga eller ett påstående, om att bilden överensstämmer med pappersbilden?
Om allt är som det skall, kommer båda exemplen se lika ut på papper som på skärm.
Om någon bild avviker borde det egentligen vara Adobe RGB bilden, när du tilldelar profilen Adobe RGB kommer färgerna bli starkare på skärmen, det kan göra att en del färger tappar nyanser, särskilt i rött.
Om du alltså har en bild fotograferad i sRGB och tilldelar Adobe RGB innan du konverterar.
Min sista utsago var menat som ett påstående;
när till att börja med tilldelar AdobeRGB blir bilden i slutändan rödare och stämmer bättre överens med vad jag fått från Proprint, jämfört med den bilden som inte tilldelats AdobeRGB (och faktiskt har framkallats röd av Proprint).
 
Om jag tittar på bilderna med Windows "visningsprogram" ser bilderna exakt ut som de jag fick från Proprint (med rödstick).
Tittar jag dock på bilderna i Photoshop ser de ut som jag vill ha dem, med mindre rött.
Anledningen till att bilderna ser röda ut i Windows "visningsprogram" är väl pga att detta inte kan hantera färgprofilen från Proprint, men varför ser inte bilderna från Proprint ut som de gör i Photoshop?
 
Vad använder du för ljuskälla när du kollar på bilderna. Halogen eller dagljus.

Jag råkade kolla i ljuset av en skrivbordslampa modell lysrör. Hela bilden, speciellt röda toner blev knallröda. Då kollade jag under en halogen lampa, då såg det perfekt ut mot skärmen. Detsamma för dagljus.

konverterat till Proprints profil bli som på skärmen när du får hem dem. Väljer du tilldela blir det ju en felaktig tolkning av filen som då igentligen fortfarande är i AdobeRGB eller sRGB men korrigeras.

------------------------------------------

Har du plåtat i sRGB, kör i sRGB tills du konverterar till proprints profil.
Detsamma för AdobeRGB.

Att tilldela AdobeRGB till en sRGB fil ger väldigt platt färger på visningen.

Av samma skäl blir färgerna väldigt grälla i vissa nyanser om du tilldelar sRGB till en AdobeRGB fil.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto