Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Färgprofiler, snabb fråga!

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Hur kan man få fram denna färggranna illustaration när ytterändarna närmast är identiska vad det gäller rött i de båda färgrymderna ?
Mikael
Det var en simulering. Eftersom jag inte kan visa fulla AdobeRGB här, så gjorde jag motsatsen, att minska sRGB relativt.

AdobeRGB rött (255,0,0) motsvarar sRGB rött (291,0,0), men eftersom vi inte kan visa mer än 255, så minskade jag båda.

OK . s-rgb den mindre och Adobe RGB den större trekanten. Skillnaden i rött är marginell. Gröna färger/nyanser samt blå och cyaner vinner på den större färgrymden om bilden hanteras på ett rätt sätt och kan därmed kanske ses vid utskrift. Dvs om utskriftprofil och skrivare är tillräckligt bra
Hälsning Mikael

Bilagor

• färgrymd.jpg
    färgrymd.jpg
    34.5 KB · Visningar: 179
Gällande att "skanna linjärt" så gör man det av samma anledning som man "fotar raw". Har man ett program som hanterar rådatat från skannern (de jag känner till = Vuescan och Nikons prg) bör det inte vara det minsta krångligare, bara mer flexibelt.

macrobild skrev:
Skillnaden i rött är marginell.
Inte ens det - de båda nedre hörnen har exakt samma position för Adobe RGB och sRGB. Att det ändå blir skillnad på RGB-värdet beror på att ljusheten är högre för R=max G=0 B=0 i Adobe RGB jämfört med samma RGB-värde i sRGB. Tyvärr har jag för dålig koll för att kunna förklara hur det hänger ihop, jag bara räknar ;-)

Kolla in den här sidan.
http://www.iccview.de/index_eng.htm

Där går det att jämföra färgrymderna i 3d, och behöver ni en vrml-viewer välj den från blaxxun, den är klart snabbare än de andra.

Det är lite intressant att jämföra olika profiler. Bland annat så verkar Phase One's profil av 20D faktiskt vara rätt stor. Den enda färgrymden som kommer i närheten av att rymma hela skalan av 20D är faktiskt ProPhoto. Inte ens WideGamut klarar det. I vissa delar ja, i andra, inte en suck. Och AdobeRGB är ännu sämre för att inte tala om sRGB och den stackars profilen som ProPrint eller Fuji Frontier maskiner har. Lite illa att kamerorna klarar att ta hand om färger som vi aldrig igentligen får se på varken skärm eller i tryck.

Men visst, vore ju tråkigt om alla nyanser skulle försvinna, som det är nu så "komprimerar" man ju ner skillnaderna så de inbördes förhållandena finns kvar, även om de riktiga färgerna inte kommer med i tryck.

kaw skrev:
Gällande att "skanna linjärt" så gör man det av samma anledning som man "fotar raw". Har man ett program som hanterar rådatat från skannern (de jag känner till = Vuescan och Nikons prg) bör det inte vara det minsta krångligare, bara mer flexibelt.

Inte ens det - de båda nedre hörnen har exakt samma position för Adobe RGB och sRGB. Att det ändå blir skillnad på RGB-värdet beror på att ljusheten är högre för R=max G=0 B=0 i Adobe RGB jämfört med samma RGB-värde i sRGB. Tyvärr har jag för dålig koll för att kunna förklara hur det hänger ihop, jag bara räknar ;-)

Vad du talar om är marginella skillnader, att scanna linjärt betyder att du senare får spretningar i histogrammet genom att du lägger en kurva=justerar bilden.Förfarandet blir därmed för den oinvigda personen krångligare .

Vad det gäller blått och i de båda färgrymderna.
Blått , blå himmel,blåa nyanser/valörer återges mer levande genom cyantillskottet i Adobe RGB färgrymd. Vilket kan ses vid utskrift/bild om skrivaren och dess profil är tillräckligt bra och rätt papper används.

Skillnaderna är i de båda färgrymderna är oftast liten vid färdig bild på papper, och blir mindre genom handhavarfel/färghantering, dålig utrustning/ profiler/skrivare.
Rätt handhavande från skärm till papper/ tryck är a o. Har man det, kan man idag få fram ungefär de nyanser och färger/kulörer som ryms inom Adobe RGB på ett papper av bästa kvalitet.

Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto