Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Färgprofiler?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ettenna

Ny medlem
Jag blir galen på det här med färgprofiler. I Photoshop har jag sRGB vilket stämmer bra med färgerna jag får när jag framkallar. När jag ska lägga upp på nätet däremot så blir bilderna gula/orange.
När jag öppnar samma bild i Paintshop (Adobe RGB) så ser bilderna likadana ut som på nätet...
Jaha, ställer då om Photoshop till Adobe RGB, tror ni det hjälper? NEJ!
Bilderna blir inte lika gula/orange som på nätet/Paint shop likförbaskat.

Hur ska jag då kunna redigera en bild i Photoshop för att lägga upp på nätet? Ska jag behöva göra alla bilder blå för att de ska se normala ut upplagda?

Tycker inte jag haft det här problemet förr...

Vad har ni för färgprofil?

Pratar du om arbetsprofilen eller filprofilen?
Jag tror att du menar arbetsprofilen i photoshop, den påverkar inte filen. Du måste konvertera filen innan du publicerar den!

/Stefan

Det finns massor av fallgropar i PS.

Att du valt en profil som arbetsrymd innebär inte per automatik att filen får den som standard.

En tänkbar felkälla kan vara att på samma plats där du väljer arbetsrymd så kan du ställa in vad som skall hända med bilder som saknar eller har fel färgprofil när de öppnas i PS. Det kanske är så enkelt att du har valt att inte göra något alls med dessa bilder och de av någon annan anledning redan har en annan färgprofil. I så fall behåller de den felaktiga profilen oavsett ditt val av profil i PS.

ANNONS
Götaplatsens Foto