Annons

färgstick i sv

Produkter
(logga in för att koppla)

ronny vervaart

Aktiv medlem
får färgstick i mina sv bilder från canon eos 50d,redigerar bilder i pse 8.gör bilderna sv där.ställer sedan canon skrivaren på gråskala före utskrift,blir sedan magenta eller grönt stick.provade med kompaken coolpix 7000 då blev det ren sv bild.(kommer inte ihåg om det blir på alla)

Inte riktigt säker på vad du frågar om? Eller ja, det finns ingen fråga alls i ditt inlägg, men den är väl implicit, antar jag.

En del skrivare har svårt för att återge svartvitt på ett bra sätt.

Om bilderna är svartvita så är det uppenbarligen ett problem med skrivaren vars modell du inte nämner.
En del skrivare använder färg för att få till gråtoner, det kan gå fel där skulle jag tro. Kolla skrivarens manual . De brukar lista möjliga fel där. Alternativt gå till ett forum som har med Canon-skrivare att göra, och sök. Förmodligen finns folk som haft samma problem.

,redigerar bilder i pse 8.gör bilderna sv där.ställer sedan canon skrivaren på gråskala före utskrift,.QUOTE]

En fundering: När du "gör till sv v" behåller du då bilden med dess tre färgkanaler?
Pröva att "kasta färgkanalerna och spara som "grå", blir då den utskrivna bilden färgstickig, så får du fundra på skrivarbyte.
Det kan annars ha något med dina inställningar i programet/färgprofiler/skärmkallibrering, att göra.
/ Mats G

Om bilderna är svartvita så är det uppenbarligen ett problem med skrivaren vars modell du inte nämner.
En del skrivare använder färg för att få till gråtoner, det kan gå fel där skulle jag tro. Kolla skrivarens manual . De brukar lista möjliga fel där. Alternativt gå till ett forum som har med Canon-skrivare att göra, och sök. Förmodligen finns folk som haft samma problem.

det är en canon pixma 970.bilder från min nikon coolpix 7000 blir utan färgstick,(skrivarn på gråskala vid utskrift)har kommit nyare mod som skriver ut bättre sv bilder,som sagt undligt att det inte blir från nikon kameran mvh ronny

Så hur gör du dina svartvita bilder då? Printar du från JPG? Konverterar du till svartvitt ( gråskala ) eller är bilden i fortfarande i RGB när du skriver ut?

ANNONS
Götaplatsens Foto