Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få Mac och PC att jobba tillsammans.

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Larsson

Aktiv medlem
Jag jobbar nu i PC, Pentium 4 2,6 gh och är jättenöjd med den. Nu kommer jag köpa en bärbar som komplement och funderar på att köpa en powermac av lite olika skäl.

Hur går det att jobba med de som ett nätverk.
Kommer det fungera med att ha mac med på jobb för att sen tanka över de i Pcn när jag kommer hem och göra slutliga redigeríngar?
Hur får jag de bäst att kommunicera?
Gör jag mig själv en otjänst att inte köpa en bärbar Pc i stället?

Enklast löser du kommunikationen mellan PC och Mac med PC MACLAN.
Kolla här: http://www.miramar.com/Products/PC_MACLAN/

Mvh/Ove

Edit: jag har jobbat med båda plattformarna under många år och haft väldigt lite konflikter. Kom bara ihåg att när du jobbat med Mac och sparar filer måste du skriva i filändelsen själv, typ .psd eller .doc.
Om du inte gör det kommer du att få en odefinierbar fil i din PC. Alltså glöm inte filändelse i Mac.

Senast ändrad:
Pcmaclan är väl till för om du vill kunna köra afp på pc:n? SMB klarar ju osx av direkt i operativsystemet?

Om du köper en ny Mac så får du nog OsX 10.3 eller så..

Då ska du inte ha några problem alls eftersom Mac nu blivit så kunnig att den kan läsa pcns filsystem.
dvs du bara går in på nätverket och hämtar eller lämnar till dina pc maskiner..

Du kan oxå använda ftp om du vill....

Faktum är att om du känner ip nummer och PC maskinen du vill nå inte sitter bakom en brandvägg så kan du logga in på den delade resursen via internet på samma sätt som om ni satt i samma rum...

har kört blandat i flera år och det är sällan något större problem, men som sagts tidigare, ställ in dina program att lägga till filändelse...

/b

Bara lite klargörande:

MacOS har klarat att läsa FAT-formaterade skivor sedan System 7 (minst). Även NTFS-formaterade skivor har fungerat med hjälp av ett hack sedan många, många år.

Däremot för själva "nätverkandet" behövs Mac OS X, som har SAMBA (SMB/CIFS) inbyggt, om man vill lösa det utan tredjepartsprogram.

Kommunikationen fungerar åt bägge hållen (vilken som helst plattform kan vara server), och även skrivardelning funkar fint.

Köper du en någorlunda ny PowerBook med Mac OS X behöver du inte vara orolig. Det enda problemet lär bli att du vill slänga ut PC:n efter att ha kört Macen ett tag. ;-)

Vevo skrev:
har jobbat med båda plattformarna under många år och haft väldigt lite konflikter. Kom bara ihåg att när du jobbat med Mac och sparar filer måste du skriva i filändelsen själv, typ .psd eller .doc.
Om du inte gör det kommer du att få en odefinierbar fil i din PC. Alltså glöm inte filändelse i Mac.
det går att ställa in i macen så att den automatiskt lägger till filändelsen i namnet så att du slipper lägga till den varje gång du sparar nåt.

froderberg skrev:
Vardå? *nyfiken*

/magnus (som kör PC stationärt och Mac bärbart utan problem)

det beror på vilket program man kör, i Office x och senare på office kan man välja auto ändelser i spara dialogen, har inte tänkt på det i andra program...

froderberg skrev:
Vardå? *nyfiken*

/magnus (som kör PC stationärt och Mac bärbart utan problem)
som Jan säger så kan man oftast ställa in det i programmen.
i finder så kan man välja att visa filändelserna fast jag måste erkänna att jag inte riktigt vet hur det påverkar filnamnen när man väl sparar.

i photoshop ser det iaf ut så här:

Bilagor

• filtillagg.jpg
    filtillagg.jpg
    24.5 KB · Visningar: 466
Estethia skrev:
som Jan säger så kan man oftast ställa in det i programmen.
i finder så kan man välja att visa filändelserna fast jag måste erkänna att jag inte riktigt vet hur det påverkar filnamnen när man väl sparar.

i photoshop ser det iaf ut så här:

Jo så har jag det, hade hoppats på en generell inställning i operativssystemet.

Men i nutid med osx och versionerna uppåt behöver man inte ställa in något för filändelser (om man vill ha dit dem iaf.)

Det var väl i gamla classicsystem man satt och kluddade dit filtillägg?

lottae skrev:
Men i nutid med osx och versionerna uppåt behöver man inte ställa in något för filändelser (om man vill ha dit dem iaf.)

Det var väl i gamla classicsystem man satt och kluddade dit filtillägg?
men windows kan väl fortfarande inte lista ut vad det är för slags filtyp man försöker öppna, om där inte finns ett suffix i filnamnet?

froderberg skrev:
Jo så har jag det, hade hoppats på en generell inställning i operativssystemet.
så när man valt att visa filändelser i finder så påverkar det alltså inte när man sparar? den bara visar ett suffix som egentligen inte finns i filnamnet?

Estethia skrev:
..om där inte finns ett suffix i filnamnet?
Särskilt påläst är jag inte om såna inställningar eftersom jag aldrig haft behov av att kolla mer än i gamla system. Alltså kan jag inte bidra med annat än vad jag själv märkt..

Jag vet bara att det funkat utmärkt för mig och att det Ove skrev om att lägga till filnamn inte behövs i nyare system på mac.

Jag har arbetat/arbetar mellan systemen, men har aldrig lagt till eller ställt in något i nyare macsystem och jag har inte haft någon annan till att pilla i mina datorer heller. Filtilläggen kommer dit automatiskt och windows har läst in utan problem.

Är det inte så att vissa äldre program som inte är kompatibla med OS X måste öppnas i classic läget och att man därmed blir tvingad att att skriva filändelser? Jag kommer inte ihåg hurvida PS 7 var kompatibelt med OS X. Jag gick nämligen direkt från PS 6 till CS på Mac. Hade bara PS 7 till PC.

PS 7 var kompatibelt.

Jag har inget program i dagsläget som kräver classic så classic är helt utkastat ur mitt system, trots att jag har program som inte äruppdaterade sista två åren i vissa fall.

OK. Då var det ur världen. Det kanske finns någon som forfarande kör classic läget på äldre versioner som kan verifiera om man måste lägga till filändelse i allafall om man ska exportera till PC.

ANNONS
Götaplatsens Foto