Annons

Få Mac och PC att jobba tillsammans.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: -

uge skrev:
Vet inget om os i allmänhet, men visst e det så att båda innehåller en unix-kärna – så att båda funkar...

Jopp, OS X är väll mer eller mindre en egen linuxdistribution, öppna t.ex terminalfönstret och skriv:

printf "banan \n"

Suffix eller ej...

..ser inte problemet. Kör i ren Macmiljö så löser sig allt. Sen e det ju inte macens fel att Windows inte fattar vad det är för typ av dokument.

Har märkt att XP o Co så fort den inte känner igen format alltid försöker öppna i Exel. Riktigt kul då den försöker tugga upp en raw-fil, en director-slinga eller ett DV-projekt i detta program...

Re: Suffix eller ej...

uge skrev:
..ser inte problemet. Kör i ren Macmiljö så löser sig allt. Sen e det ju inte macens fel att Windows inte fattar vad det är för typ av dokument.

Nej, det är nog bäst att stänga i sig i sin bubbla och strunta i att världen runt omkring kör PC. Slutar man kommunicera med folk löser sig problemet direkt.

Re: Re: -

Vad gäller inställningen i systemet om att visa filtillägg så finns den där snarare för att man ska kunna känna sig hemma från gamla MacOS, alltså: man kan välja om man vill se filtillägget eller inte, men finns det inget kan man givetvis inte heller se det.

Sen rekommenderar faktiskt Apple programutvecklare att använda filtillägg, och de flesta som skriver program för OS X gör faktiskt det, bl a Adobe med Photoshop som Christel visade exempel på. (Oftast är det fortfarande så att man kan välja att spara utan tillägg om man av nån anledning skulle vilja.)

Skurmedel skrev:
Jopp, OS X är väll mer eller mindre en egen linuxdistribution

Förlåt en unix-purist, men Mac OS X är INTE en Linux-distribution, även om bägge är UNIX-liknande operativsystem. Det hör till BSD-familjen, även om många GNU-verktyg finns inkluderade.

uge skrev:
fast för mig som ofta jobbar mot kunder som är privatpersoner (som oftast sitter med en okalibrerad skärm och pc) tycker att det är ganska skönt att köra pc. dessutom pallar min plånbok med bättre och en powerbook i familjen räcker gott.
personligen tycker jag att har man båda sorter hemma så kan man ju välja det bästa ur två världar.

uge skrev:
..Har märkt att XP o Co så fort den inte känner igen format alltid försöker öppna i Exel. Riktigt kul då den försöker tugga upp en raw-fil, en director-slinga eller ett DV-projekt i detta program...
men det där har ju med dina inställningar att göra och beroende på vad för program som är installerade på datorn. jag själv har förstås installerat programmen för alla de format jag behöver öppna och exel är inte min dators första val när den väl stöter på ett, för datorn, okänt filformat.

Re: Re: Re: -

Spot skrev:
Vad gäller inställningen i systemet om att visa filtillägg så finns den där snarare för att man ska kunna känna sig hemma från gamla MacOS, alltså: man kan välja om man vill se filtillägget eller inte, men finns det inget kan man givetvis inte heller se det.

Sen rekommenderar faktiskt Apple programutvecklare att använda filtillägg, och de flesta som skriver program för OS X gör faktiskt det, bl a Adobe med Photoshop som Christel visade exempel på. (Oftast är det fortfarande så att man kan välja att spara utan tillägg om man av nån anledning skulle vilja.)

Förlåt en unix-purist, men Mac OS X är INTE en Linux-distribution, även om bägge är UNIX-liknande operativsystem. Det hör till BSD-familjen, även om många GNU-verktyg finns inkluderade.

Blabla :)

I mina ögon är det ingen större skillnad men hehe, rätt skall vara rätt.

uge skrev:
...Har märkt att XP o Co så fort den inte känner igen format alltid försöker öppna...
Men visst finns det filändelser även i Macvärlden, eller?
Om inte, vad är vitsen med att det inte finns?

Hur gör en Mac om den inte känner igen en fil?
Vad öppnar den då i? Antagligen som XP, det format du valt, eller?

Mac:en, iallafall OS X borde kunna se på filinnehållet, annars antar jag att det är upp till dig att hitta rätt program.

Jorek skrev:
Ändelselösa filer går att byta namn på eller ge en ändelse med "Rename" i XP:s kommandotolk.

Men det är nästan bättre att kryssa ur "Dölj filändelse på kända filer" i XP och bara byta namn? Eller, hmm, detta kanske var i specialfall?

FILM) (ulltand skrev:
Men macfilerna har ingen ändelse ens om man kollar på dem i en kommandotolk?!

Då har de ingen ändelse, i Unixsystem så är det helt okej med ändelselösa filer. Vilket förövrigt är ganska logiskt, varför M$ gjort som de gjort är oförklarligt.

Skurmedel skrev:
Då har de ingen ändelse, i Unixsystem så är det helt okej med ändelselösa filer. Vilket förövrigt är ganska logiskt, varför M$ gjort som de gjort är oförklarligt.
Jisses, jag som får panik när jag inte kan se ändelserna i tex XP...
Måste nog tänkt fel där - ska fundera under natten :)

Re: Re: Suffix eller ej...

FILM) (ulltand skrev:
Men visst finns det filändelser även i Macvärlden, eller?
Om inte, vad är vitsen med att det inte finns?

Hur gör en Mac om den inte känner igen en fil?
Vad öppnar den då i? Antagligen som XP, det format du valt, eller?

Har kört Mac sedan system 6. och har aldrig behövt bry mig om filändelser så länge materialet inte skall överföras till en Windowsmaskin. När det var som störst skillnad mellan systemen så kunde man döpa en jpgfil i Mac till t ex "Olle Persson med fru" i Mac, emedan den fick heta "ollepers.jpg" i Windows. Idag har Windows möjlighet till fler tecken i filnamnet och närmat sig MacOS betydligt, och fungerar ganska smärtfritt.
Den dagen Windows släpper sitt nya system Longhorn kommer skillnaderna att vara ännu mindre.

*gäsp*

En annan sak man också kan göra för att visa filändelsen
är att välja "Visa info" på filen och kryssa i/ur "Göm filnamnstillägg"...

(se bif bild/länk)

Bild-1.jpg

Senast ändrad:
ohls skrev:
Det finna ett annat program som heter Silhouette som jag tycker funger lika bra som Streamline.

http://www.silhouetteonline.com/

Annars så får du vänta tills nästa illustrator version som kommer inehålla en sådan funktion.

Den funktionen har funnits i FreeHand sedan flera versioner tillbaka och heter Trace tool. Den funkar på samma sätt som Streamline, dvs.sådär bra. Det krävs en del efterarbete med att ta bort/korrigera ankarpunkter.

Trace bitmap finns i Illustrator också.

Jag har iof bara testat streamline hastigt någon enstaka gång, men inbillade mig ändå på det att det slog ut funktionen i freehand och Illustrator med hästlängder för den som vill syssla mycket med det, men säker är jag ju inte.
Dock anar jag att streamline är bättre eftersom folk betalar för programmet och kör classicmode ibland.

Och skulle trådstartaren vara intresserad av streamline på mac så finns ju classic med i osx så några problem borde inte det skapa i så fall egentligen.

ANNONS
Götaplatsens Foto