froderberg
Aktiv medlem
lottae skrev:
Jag har inget program i dagsläget som kräver classic
Tyvärr måste utmärka Adobe Streamline köras i classic. De borde komma med en ny version för oss som gillar att vektorisera bilder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
lottae skrev:
Jag har inget program i dagsläget som kräver classic
uge skrev:
Vet inget om os i allmänhet, men visst e det så att båda innehåller en unix-kärna – så att båda funkar...
uge skrev:
..ser inte problemet. Kör i ren Macmiljö så löser sig allt. Sen e det ju inte macens fel att Windows inte fattar vad det är för typ av dokument.
Skurmedel skrev:
Jopp, OS X är väll mer eller mindre en egen linuxdistribution
fast för mig som ofta jobbar mot kunder som är privatpersoner (som oftast sitter med en okalibrerad skärm och pc) tycker att det är ganska skönt att köra pc. dessutom pallar min plånbok med bättre och en powerbook i familjen räcker gott.uge skrev:
..ser inte problemet. Kör i ren Macmiljö så löser sig allt. Sen e det ju inte macens fel att Windows inte fattar vad det är för typ av dokument.
men det där har ju med dina inställningar att göra och beroende på vad för program som är installerade på datorn. jag själv har förstås installerat programmen för alla de format jag behöver öppna och exel är inte min dators första val när den väl stöter på ett, för datorn, okänt filformat.uge skrev:
..Har märkt att XP o Co så fort den inte känner igen format alltid försöker öppna i Exel. Riktigt kul då den försöker tugga upp en raw-fil, en director-slinga eller ett DV-projekt i detta program...
Spot skrev:
Vad gäller inställningen i systemet om att visa filtillägg så finns den där snarare för att man ska kunna känna sig hemma från gamla MacOS, alltså: man kan välja om man vill se filtillägget eller inte, men finns det inget kan man givetvis inte heller se det.
Sen rekommenderar faktiskt Apple programutvecklare att använda filtillägg, och de flesta som skriver program för OS X gör faktiskt det, bl a Adobe med Photoshop som Christel visade exempel på. (Oftast är det fortfarande så att man kan välja att spara utan tillägg om man av nån anledning skulle vilja.)
Förlåt en unix-purist, men Mac OS X är INTE en Linux-distribution, även om bägge är UNIX-liknande operativsystem. Det hör till BSD-familjen, även om många GNU-verktyg finns inkluderade.
Men visst finns det filändelser även i Macvärlden, eller?uge skrev:
...Har märkt att XP o Co så fort den inte känner igen format alltid försöker öppna...
Jorek skrev:
Ändelselösa filer går att byta namn på eller ge en ändelse med "Rename" i XP:s kommandotolk.
Men macfilerna har ingen ändelse ens om man kollar på dem i en kommandotolk?!Jorek skrev:
Ändelselösa filer går att byta namn på eller ge en ändelse med "Rename" i XP:s kommandotolk.
FILM) (ulltand skrev:
Men macfilerna har ingen ändelse ens om man kollar på dem i en kommandotolk?!
Jisses, jag som får panik när jag inte kan se ändelserna i tex XP...Skurmedel skrev:
Då har de ingen ändelse, i Unixsystem så är det helt okej med ändelselösa filer. Vilket förövrigt är ganska logiskt, varför M$ gjort som de gjort är oförklarligt.
FILM) (ulltand skrev:
Jisses, jag som får panik när jag inte kan se ändelserna i tex XP...
Måste nog tänkt fel där - ska fundera under natten![]()
froderberg skrev:
Tyvärr måste utmärka Adobe Streamline köras i classic. De borde komma med en ny version för oss som gillar att vektorisera bilder.
FILM) (ulltand skrev:
Men visst finns det filändelser även i Macvärlden, eller?
Om inte, vad är vitsen med att det inte finns?
Hur gör en Mac om den inte känner igen en fil?
Vad öppnar den då i? Antagligen som XP, det format du valt, eller?
ohls skrev:
Det finna ett annat program som heter Silhouette som jag tycker funger lika bra som Streamline.
http://www.silhouetteonline.com/
Annars så får du vänta tills nästa illustrator version som kommer inehålla en sådan funktion.