Annons

Få plats med hela bilden på A4

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Hejsan

Sitter och försöker skriva ut foton på A4-papper och vill få med hela bilden. Problemet är att om jag väljer förminska/förstora/Anpassa/Zooma för att passa, så försvinner en bit från båda sidorna. Höjdmässigt är det som det ska vara. Väljer jag att skriva ut utan förminska/förstora/Anpassa/Zooma och istället väljer förminska till att passa så kommer allt med men får vita kanter istället. Hur bär jag mig åt för att få en fil med storlek 6000*4000 att få plats på ettA4 utan "förlust"?

Tror inte det ska spela någon roll, men skrivaren är en gammal Epson Stylus Photo PX730WD.
 
Hejsan

Sitter och försöker skriva ut foton på A4-papper och vill få med hela bilden. Problemet är att om jag väljer förminska/förstora/Anpassa/Zooma för att passa, så försvinner en bit från båda sidorna. Höjdmässigt är det som det ska vara. Väljer jag att skriva ut utan förminska/förstora/Anpassa/Zooma och istället väljer förminska till att passa så kommer allt med men får vita kanter istället. Hur bär jag mig åt för att få en fil med storlek 6000*4000 att få plats på ettA4 utan "förlust"?

Tror inte det ska spela någon roll, men skrivaren är en gammal Epson Stylus Photo PX730WD.

Hej !

Metspöet får sällan plats i skokartongen, proportionerna är inte lika.

Du har ett val av tre:
-- Skära i bilden.
-- Skära pappret.
-- Ändra bildens proportioner, dvs skala bilden endast i en riktning.



//MW
 
Det går inte.
Du får en endera beskära bilden eller tänja på bilden så den passar bildförhållandet för en A4 ( 210 mm × 297 mm). Det är mer vanligt att ramar inte har ett annat format än det papper man skriver ut på. Då anpassar man bilden efter ramens format och sedan får man skära, eller klippa, till papperet så den passar ramen. Man måste förstås se till att utskriften får plats på papperet.
 
Enkelt

Tack för svaren. Det var det jag var rädd för. Tråkigt nog finns det alltså ingen enkel lösning på det här "problemet".

Det är väl i högsta grad enkelt att ställa in beskärningsverktyget på 21x29,7 och sedan beskära. Bör ju inte ta mer än 15 sekunder. Funktionen finns nog i de flesta bildprogram.
 
Det är väl i högsta grad enkelt att ställa in beskärningsverktyget på 21x29,7 och sedan beskära. Bör ju inte ta mer än 15 sekunder. Funktionen finns nog i de flesta bildprogram.
Då blir det med förlust och det var inte det frågeställningen var. Utan om det går att skriva ut bilden utan förlust på A4 i full storlek. Klippa och klistra är väl inget svårt. Däremot att behålla hela bilden är det....tydligen.
 
Då blir det med förlust och det var inte det frågeställningen var. Utan om det går att skriva ut bilden utan förlust på A4 i full storlek. Klippa och klistra är väl inget svårt. Däremot att behålla hela bilden är det....tydligen.

Hej !

Eftersom proportionerna är olika så är det inte möjligt att få med hela oförvanskat,
men är det verkligen innehåll i båda kanterna så det är omöjligt att beskära ?

//MW
 
Hej !

Eftersom proportionerna är olika så är det inte möjligt att få med hela oförvanskat,
men är det verkligen innehåll i båda kanterna så det är omöjligt att beskära ?

//MW

Inte alltid, men det skadar aldrig att fråga för att lära sig. Sedan tycker jag att det känns som att vissa bilder jag tagit förlorar på att beskäras. Ibland vill jag behålla så mycket av bilden som bara går.
Förutom de bilder som jag ger bort ibland. Då lägger jag ner lite mer arbete innan överlämnandet.
 
Inte alltid, men det skadar aldrig att fråga för att lära sig. Sedan tycker jag att det känns som att vissa bilder jag tagit förlorar på att beskäras. Ibland vill jag behålla så mycket av bilden som bara går.
Förutom de bilder som jag ger bort ibland. Då lägger jag ner lite mer arbete innan överlämnandet.

Lösningen (?) är väl att skriva ut bilen i ett 3x2 format och lämna "vitt" runt omkring bilden.

Om du använder en A4 ram kan du t ex skriva ut bilden i 24 x 16 och få ca 2,5 cm "marginal" runt om. Eller så använder du en passepartout vilket ger ett proffsigare intryck. Ta tex en 30 x 40 ram med en passepartout där innermåttet är 19 x 29.

Att skriva ut på utfallande A4 och sätta i en A4-ram tycker jag oftast ser lite "amatörmässigt" ut.
 
som barn lekte vi alla med den där kuben med cylindrar, kuber o pyramider.
Att få ner fel form i ett hål... Det gick inte då... det går inte nu....
 
A-formaten har ett längd/breddförhållande som är roten ur två till ett. Det är det förhållandet som gör att proportionerna är desamma även efter det att man vikt pappret på mitten.
 
som barn lekte vi alla med den där kuben med cylindrar, kuber o pyramider.
Att få ner fel form i ett hål... Det gick inte då... det går inte nu....

Precis. Inte ens när formen är nästan rätt.

Ingen människa skulle försöka få in en kvadratisk bild på en A4, men när proportionerna är nästan likadana som pappret är det kanske lättare att önsketänka.
 
Precis. Inte ens när formen är nästan rätt.

Ingen människa skulle försöka få in en kvadratisk bild på en A4, men när proportionerna är nästan likadana som pappret är det kanske lättare att önsketänka.

Många försöker få in en 4/3-bild på en 16/9-tv. Ser inget vidare ut hur man än gör. Skär i över- och underkant. Maska svart till höger och vänster. Sträck ut bilden för att fylla hela ytan.

Enda rätta enligt mig är att beskära/maska.

Petter...
 
Inte alltid, men det skadar aldrig att fråga för att lära sig. Sedan tycker jag att det känns som att vissa bilder jag tagit förlorar på att beskäras. Ibland vill jag behålla så mycket av bilden som bara går.
Förutom de bilder som jag ger bort ibland. Då lägger jag ner lite mer arbete innan överlämnandet.

Hej !

Det "rätta" är väl att undvika att hamna i problemet, dvs se till att det finns
lite yta runt huvudmotivet så det går att beskära till bildens önskade
proportioner.


Vem vet, det kanske går att vå någon sorts ram eller markering i sökaren / skärmen
som visar din-seriens ( bla A4 ) proportioner.

-----------

Sen, tycker jag, om man inte har något bestämt formspråk, ex publikation,
att man ska undvika att styra mot färdiga proportioner.


//MW
 
ANNONS