Annons

Få rätt aniktsuttryck?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Jag är relativt ny på att fota människor, och tycker det är kul, men SVÅRT!

Det jag har svårt med är att få fram de rätta ansiktsuttrycken/minerna.
Lyckas alltid ta bilden när folk ser skumma ut, har en skum blick, gör nått konstigt med munnen etc.

JAg har än så länge bara provat på att plåta familj och närmsta vännerna, men blir nästan alltid likadant tyvärr.

Så, vad har ni för tips för att lyckas fåna bilden i rätt ögonblick?

/Jocce

jag tycker att kan man fota dom utan att dom vet om det blir det oftast bättre.. men ställer man upp dom mot en vägg för att fotograferas är det mycket enklare om dom gillar att bli fotade.. så att få dom att bli bra om dom inte vill eller gillar det. är svårt...

Ett gammalt beprövat knep är att få alla som ska vara med på bilden att trycka tungan framför de nedre framtänderna och sen säga orden "fet mes" i fotograferingsögonblicket. Observera att man ska ta bilden precis när e:t i ordet "meeees" kommer. Det funkar alltid, prova själv!

olika

Det är en stor skyllnad från person till person när man ska ta poträtt bilder. Vissa är inte alls fotogeniska och där får man kämpa lite mer med, det har hänt mig att jag för ta 40-50 bilder innan jag kommer fram till en bild som jag är nöjd med, i dom flesta fall är inte personen avslappnad eller helt enkel inte van att ha en kamera i "ansikten" som att säga.... prata med dom medan du fotar samtidigt, bilder med leende tycker jag själv blir aldrig bra och är svåra att få till med.

Enklaste sättet att få bra ansiktsuttryck är att den man fotograferar är glad och avslappnad. Då ser personerna även glada och avslappnade på bilden.

Om någon ska vara avslappnad framför kameran är det bra om du är avslappnad bakom kameran.

Ett bra sätt att få folk att se konstiga ut är att gömma sig bakom kameran. Därför ställer jag kameran på stativ så att jag konversera lite friare.

Vill du få bra ögonkontakt med den du fotograferar är det bra att man tittar personen i ögonen när man pratar.

ANNONS
Götaplatsens Foto