Annons

Få skarpa bilder med ljus bakrund???

Produkter
(logga in för att koppla)

idasjodin

Ny medlem
Har inte för så länge sen köpt en systemkamera ( Canon eos 550D ) så jag kan inte så mycket med inställningar och allt det där.
Hur ska man få motivet skarpt och ljust när bakrunden är jätte ljus som på tex dom här bilderna

Bilagor

• hej1.jpg
    hej1.jpg
    9.3 KB · Visningar: 1,320
  • IMG_4842.jpg
    IMG_4842.jpg
    15.1 KB · Visningar: 848
Skulle tro att du kör kameran i något av automatik lägena. Just i ditt fall med väldigt mycket vitt och en liten prick svart (katt), så tror kameran att merparten av ditt motiv skall vara jämngrått och sätter exponering efter det. Kommer du att upprepa dessa bilderna, så sätt exponeringskompensationen på +1 till +2 steg. Kameran skall alltså släppa in mer ljus så att snön verkligen ser lika vit ut som i verkligheten och då kommer din katt att framträda bättre.

Sedan är det viktigt att du har ganska kort tid och kanske dessutom ställer skärpan på AF Servo. M.a.o. kameran skall fokusera hela tiden eftersom ditt motiv rör sig. Rör sig katten "fort" så behöver kameran en ganska kort slutartid - 1/125 eller kortare (större tal som t.ex. 1/250)

Du kan ställa din kamera på Tv-läget. Ratta in 1/250. Sätta ISO på 800 och exponeringskompensationen på +1,5 och testa igen. Märk - det finns inga perfekta rätta värden att ge dig men om du startar här så kommer du att hämna någorlunda rätt.

Lycka Till

Nu har jag ingen möjlighet att kontrollera vad du har haft för arbetsgång och inställningar så en del av detta är kanske redan välkänt för dig. För det första så behöver du överexponera en del för att få snön så vit som den är i verkligheten. För det andra så behöver du ganska korta slutartider för motiv i rörelse. Kanske 1/250 - 1/500s. För det tredje så behöver du slutskärpa bilden efter redigering och förminskning för att återfå den skärpa som går förlorad vid nedskalning. Förutsatt att AF sätter skärpan rätt så är nog dessa parametrar de som påverkar slutresultatet mest.

Edit: två minuter sen där... ;)

Hade det vart porträtt på människor hade ju en reflexskärm eller kanske en upplättningsblixt funkat, men det är ju kanske inte lika lätt när det gäller en katt=/

Upplättningsblixt eller kör manuellt. spotmät på katten och lägg dig på-1,5 till -1,7 på exponeringsmätaren då katten ser ut att vara svart.
Vill du inte krångla till det körs som vanligt och följ "Minitas" råd alltså exponeringskompensationen på +1,5 .

Micke.

Har inte för så länge sen köpt en systemkamera ( Canon eos 550D ) så jag kan inte så mycket med inställningar och allt det där.
Hur ska man få motivet skarpt och ljust när bakrunden är jätte ljus som på tex dom här bilderna

Redan i din frågeställning finns ett problem, som jag ser det. Har du problem med skärpan eller med exponeringen?

Vad jag kan se är det exponeringen som är ditt problem, det vill säga att du använder en automatik som mäter allt ljus i kompositionen samtidigt som ditt motiv bara utgör det som finns i bildens mitt. Det gör att ditt motiv blir alldeles för mörkt. Om bilden är oskarp eller inte tycker jag är svårt att se på de små bilderna, men jag tror inte du har något skärpeproblem. Åtminstone inte i första hand.

Mät ljuset på motivet istället.

När du gjort det kan du se hur det är med skärpan.

Ett råd är att du läser lite fototeori också, så att du förstår hur en bild blir till. Då blir det lättare att ta bilder.

Som regel är det bra att ha ca +1.5 i exponeringskompensation, så fort en stor del av kompositionen är snötäkt (vid matrix metering). Kameran tror att det vita är grå, varmed den sänker exponeringen med underexponering som följd. Då en positiv exponeringskompensation görs talar man om för kameran hur det egentligen skall vara...

Upplättningsblixt hade också underlättat. Men se då till att skruva ner blixtens styrka så att denna inte överexponerar snön. Resultatet blir också mer naturlig när det inte blir så uppenbart att blixt har används.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto