Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartid med monterad blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Cope1

Aktiv medlem
Den normala slutartiden med monterad blixt blir ju 1/60s på tex en dslr, samt en spegellös kamera
med mekanisk slutare. Jag märkte iaf inte något annat på min z6ii som jag hade förut.

Nu med z8:an som saknar mekanisk slutare så har jag noterat att slutartiden blir 1/60s om
motivet är av det mörkare slaget. men när motivet är ljusare så ändras slutartiden till tex 1/200s.

Jag kan bara härleda det till att det hänger ihop med den elektroniska slutaren på något sätt.
(det finns kanske en inställning som jag har missat)
Om det är rätt eller fel har jag ingen aning om. Jag antar att det är korrekt då antalet
överexponerade bilder bör minska.

Inställningarna jag hade i både z6ii och nu i z8 är:
* Bländarprio
* f/5.6
* Iso 800

Finns det någon här som har koll på detta och vet varför det är såhär, om det ska vara såhär osv?
Eller rent av har samma kamera samt blixt och vill testa hur det blir hos er?

Är tacksam om jag får svar som innehåller kunskap och inte killgissningar :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ingen skillnad avseende det du skriver om vare sig med D700, D850 eller Z8, annat än att spegelreflexerna ifråga går till 1/250 s istället som kortast utan att ändra till Auto FP.

Tiden 1/60 s, dvs hur lång tid kameran väljer som längst, kan ändras till en längre tid i menyn. En annan metod är förstås att styra tiden själv i M-läge.
 

Cope1

Aktiv medlem
Okej, så du menar att om du tex har mina nämnda inställningar med z8 och tar en bild rakt ner i golvet och sedan en ut genom fönstret så har du 1/60s oavsett hur ljust/mörkt motivet är.
Din tid blir alltså inte snabbare i den ljusa scenen med z8?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Okej, så du menar att om du tex har mina nämnda inställningar med z8 och tar en bild rakt ner i golvet och sedan en ut genom fönstret så har du 1/60s oavsett hur ljust/mörkt motivet är.
Din tid blir alltså inte snabbare i den ljusa scenen med z8?
Nej, jag menar att alla uppräknade kameror kortar slutartiden från 1/60 (eller annan vald sådan tid i custom settings) när det blir ljust tills de slår i blixtsynktiden. Originalblixt SB-700 eller SB-800. Ställer man in Auto FP (HSS) så fortsätter de att korta tiden ytterligare.

Red: Gjorde tillägg, men flyttade ut det nedan istället.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Det skulle kunna vara så att du har den kameran som inte ändrar slutartid inställd på 1/60 både för Flash sync speed och Flash shutter speed. Då bör det bli som du beskriver att ena kameran inte ändrar tid alls, men det är inte en egenskap hos själva kameran utan hur den är inställd i så fall.
 

Cope1

Aktiv medlem
Aha, okej. Då är det jäkligt sjukt för det har jag inte märkt på typ 12 år.
Har alltid haft inställningen Auto FP aktiv i D7100, D810, D850, Z6ii och nu i Z8.
Och det var först nu jag upptäckte det. Jag måste vara mer eller mindre blind :D

Då är alltså allt i sin ordning. Du ska ha stort tack för hjälpen/förklaringen.
Nu ska jag boka tid hos optikern :D
 

Cope1

Aktiv medlem
Det skulle kunna vara så att du har den kameran som inte ändrar slutartid inställd på 1/60 både för Flash sync speed och Flash shutter speed. Då bör det bli som du beskriver att ena kameran inte ändrar tid alls, men det är inte en egenskap hos själva kameran utan hur den är inställd i så fall.
Jag förstår.....Tyvärr har jag ingen av kamerorna kvar. Jag är dock väldigt säker på att jag har haft Auto FP aktivt på husen jag nämnde i förra inlägget.
 

jphotog

Aktiv medlem
När du använder blixt tycker jag att det är bäst att använda manuella inställningar för att balansera bakgrunden med vad du belyser med blixten. Slutartiden bestämmer du genom att mäta bakgrunden. Sen bestämmer du blixtens ljus genom att mäta det belyser.
 
ANNONS