Annons

Fågelfoto i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne.B

Aktiv medlem
Tänkte ge mig på att testa fågelfoto, och funderar på var i Göteborgsområdet man kan hitta lämpliga platser för det.
Det första som jag kom att tänka på var Vättlefjäll's området.
Men finns det fler förslag???
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Är inte någon större fågelexpert, men vet att Torslandaviken brukar vara populär. Närmaste hållplats är Amhult RC, sedan får man snedda över leden mot gamla landningsbanan. Finns även en utmärkt gångväg runt området samt torn att skåda ifrån.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bästa sättet att prova fågelfoto är att försöka lära sig lite om fåglar först. Att gå med i en fågelförening eller en naturfotogrupp där man vet att det finns fågelkännare kan vara en bra idé. Att åka ut till ett fågeltorn kan ge bra bilder (på något som du kanske inte vet vad det är) men är absolut ingen garanti. Dock har jag sett många otroligt bra bilder på fåglar (som fotografen inte haft en aning om vad det är) i spännande och fotogeniska situationer, så ge inte upp utan ut och fotografera!
Lycka till, och visa gärna upp dina alster här på Fotosidan!
 

Janne.B

Aktiv medlem
Bästa sättet att prova fågelfoto är att försöka lära sig lite om fåglar först. Att gå med i en fågelförening eller en naturfotogrupp där man vet att det finns fågelkännare kan vara en bra idé. Att åka ut till ett fågeltorn kan ge bra bilder (på något som du kanske inte vet vad det är) men är absolut ingen garanti. Dock har jag sett många otroligt bra bilder på fåglar (som fotografen inte haft en aning om vad det är) i spännande och fotogeniska situationer, så ge inte upp utan ut och fotografera!
Lycka till, och visa gärna upp dina alster här på Fotosidan!
Min tanke med det hela var att komma ut o använda kameran istället för att den ska stå i hyllan o damma. O varför inte testa något nytt samtidigt som kanske gör att man inte går i sina vanliga fot(o) spår o trampar.
Så att veta vad för fåglar det är , är en sekundär sak. Det viktiga är att komma ut o ha roligt samtidigt som man gör något annorlunda
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag är också intresserad av att fotografera fåglar mer än jag gör. Jag kan nog ge dig ett par tips.

Låt oss börja med det enkla.
Vid det gamla färjeläget Färjenäs precis nedanför Älvsborgsbrons norra fäste finns det gott om måsar av olika slag. Sedan finns det gott om gräsander och jag har även ffotat madarinand där. Lite längre mot bron finns det ofta skarvar som sitter och torkar vingarna. Här kan man öva att fota flygande fåglar eftersom främst måsarna flaxar runt en hel del.

Där finns också ett väldigt trevligt kafeet. Där får man också ta med sin 4-benta kompis som får lite egna smakbitar.

Ramberget betyder egentligen korpberget fast där har inte jag sett någon korp. Däremot på Brushäll som är berget med tv-mast och fornborg ovanför Slätta damm. Eftersom jag bor nedanför det berget ser jag inte sällan korpar där. Framförallt vår och höst.
Här har också funnits en del spettar. Jag har sett både spillkråka, vanlig hackspett och gröngöling här. Fast sista året verkar det vara väldigt tunt med dem.
Det finns också ugglor. Vid ett tillfälle råkade hunden och jag skrämma upp en sovande Berguv från en liten tall. Hade kameran med lämpligt objektiv men man skall vara snabb som Lucky Luke för att hinna med.

Det finns också mest höst och vår ormvråk samt fjällvråk. UNder sommaren finns det också mycket svalor i lyften. Tyvärr har jag aldrig lyckats lista ut var de bor och de flyger ofta för högt för att det skall gå att fota.

När det blåser mycket från väster brukar korparna köra flyguppvisningar ner mot Toleredsskolan. Det blir mycket uppvindar mot det branta berget och korparna verkar älska denna flygakrobatik.

Vid Hönöklåva finns det fågelstation. Tyvärr ligger den kobbe där de intressanta fåglarna skall finnas vara cirka 2,5 km mot nordväst.

Vid halvudden välkommen norr om Björlanda kiles småbåtshamn brukar det finnas gråhäger. Tyvärr är de jag sett väldigt skygga.
Sedan finns det vassområden och ängar där det finns mycket småfåglar
Här ser man också fjäll och ormvråk ibland.
Idag gick jag där med min fotoassisten Kasper och vi såg då en trolig korp som hade flyguppvisning.

LIte längre norrut finns det en vik med mycket vass där jag sett på långt håll fiskgjuse eller havsörn några gånger.

Det finns som sagt en hel del att utforska om man har intresse.

Något att börja med kunde vara att besöka fågelutkiken vid Hönöklåva och prata med fågelskådare på plats.

Vi kanske skall göra sällskap?
 

Janne.B

Aktiv medlem
Som tack för förslagen om platser att fota fågel på så bjuder jag på en bild från första försöket på ämnet fågelfoto.
H16A0525.JPG
 
ANNONS