Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelfoto med webbkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Har funderat på att placera en webbkamera vid fågelbordet. Frågan är om någon på Fotosidan har span på vilken/vilka webbkameror som håller bäst kvalitet för stillbildstagning.
Alternativt, finns det någon digital kompakt av god kvalitet som kan fjärrstyras från en dator (via USB eller trådlöst)?

Varför inte sätta upp din systemkamera (om du har nån) och styra den från datorn? Då får du ju bra mycket bättre kvalité än från en webbkamera.

de är la inte så svårt.. sätt upp stativet och rikta kameran mot objektet.. sen står du med en fjärrkontroll en bit ifrån sen när fågen kommer knäpper du bara till... gör enkelt. en fjärrkontroll kostar väll runt 500, billigar än en webcam med bra upplösning.
mitt tips

Jo, jag har funderat på det men idealet vore om man hade kontroll på själva bilden i exponeringsögonblicket. Att kunna fjärrstyra systemkameran från datorn vore verkligen det optimala.
Eftersom man kan komma väldigt nära motivet skulle en digital kompakt antagligen fungera lika bra men jag har ingen aning om detta låter sig göras.

Sen finns Capture One PRO, tror jag det heter. Med det programmet kan du styra kameran från datorn, har för mig att det stödjer D1X.

Jag tog ner en "trial-version" av programmet som Peter Bodin länkade till. Fungerar klockrent! Tack för tipset. Skall nu bara försöka få tag på en "aktiv" FireWire-skarvsladd för att nå de c:a 10 meter jag behöver. Har för mig att det finns på YFO.
En fördel med "Camera Control Pro" är att det är i en vettig prisklass, dryg 5-hundring. "Capture One Pro" är väl betydligt dyrare!?

Astacus skrev:
Jo, jag har funderat på det men idealet vore om man hade kontroll på själva bilden i exponeringsögonblicket. Att kunna fjärrstyra systemkameran från datorn vore verkligen det optimala.
Någon bättre kontroll över bilden annan än den man har genom att titta på motivet från där man sitter har man inte med en fjärrstyrd systemkamera (ev spegelreflextyp). För att se genom sökaren måste man ha en liten tevekamera monterad på sökaren och sända bilden till en mottagare (kan vara en separat eller en inbyggd i en dator) som man tittar på.
Eftersom man kan komma väldigt nära motivet skulle en digital kompakt antagligen fungera lika bra men jag har ingen aning om detta låter sig göras.
En digitalkompakt som man fjärrstyr från en dator är antagligen bättre ur motivbetraktningsynpunkt eftersom det ofta går att skicka LCD-bilden till datorn med en sån.

Ja, det var så jag tänkte från början, en bra webkamera eller en bra kompaktdigital borde vara idealisk just av det skälet.
Men faktum är att med Nikons "Camera Control Pro" får jag rätt hygglig kontroll. Jag tar ner bilden över firewire direkt för granskning. Kan ändra ASA, slutartid, bländare, etc. etc. mellan varje exponering utan att behöva besöka kameran.

Motivbetraktningen på distans blir trots allt inget reellt problem tills jag hittar en trådlös lösning eftersom kablaget inte kan vara så långt med firewire och/eller USB

ANNONS
Götaplatsens Foto