Annons

Hur göra med Raw-bilderna för att exportera till acceptabel bildkvalitet plus skicka iväg dom?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoNettan

Medlem
Hej!
Jag har 340 bilder i Raw-format i Lightroom. Nu ska jag sända över dom till en vän som ska få dom för att använda dom. Han vill att de är mellan 3-6 Mb stora. Eller är detta för litet eller kanske för mycket? Det ska vara god kvalitet då han får dom.
Hur ska jag tänka? Exportera till Jpeg? Eller ha kvar i Raw-format? Eller annat? Hur får jag enklast över dom? Via Mail? Något program? Eller lägga på USB-minne? De tar ju väldigt mycket minne i anspråk tänker jag? Ska jag först exportera dom till min dator? Eller kan man göra detta direkt i Lightroom och isåfall hur? Någon med erfarenhet som vet?
 

Ventures

Aktiv medlem
Det går att välja jpg-kvalitet vid export. Det som begränsar är ju om de max får vara 6 Mb. Det är ju innehållet i bilden (och ändamålet) som avgör om det är tillräckligt.
Om det inte är brist på utrymme i Google Drive eller One drive etc. går det ju att exportera bilderna som okomprimerade TIFF.
 

martinator

Aktiv medlem
Hej!
Jag har 340 bilder i Raw-format i Lightroom. Nu ska jag sända över dom till en vän som ska få dom för att använda dom. Han vill att de är mellan 3-6 Mb stora. Eller är detta för litet eller kanske för mycket? Det ska vara god kvalitet då han får dom.
Hur ska jag tänka? Exportera till Jpeg? Eller ha kvar i Raw-format? Eller annat? Hur får jag enklast över dom? Via Mail? Något program? Eller lägga på USB-minne? De tar ju väldigt mycket minne i anspråk tänker jag? Ska jag först exportera dom till min dator? Eller kan man göra detta direkt i Lightroom och isåfall hur? Någon med erfarenhet som vet?
6 MB JPEG ger jättebra filer som räcker till väldigt mycket.
Det är en fråga som egentligen inte går att svara på eftersom ingen vet vad det är för bilder, hur de ska användas, vad DU gjort med dem, hur mycket du kan om bildredigering osv.
Ska de hänga som storformatsbilder på MOMA eller ska de vara en folder till den lokala hockeyklubben, eller en hemsida till byns förskola eller...?
 

afe

Aktiv medlem
Dela bilderna i ett album i Lightroom så kan din vän ladda ned dem i önskad storlek.

Hej!
Jag har 340 bilder i Raw-format i Lightroom. Nu ska jag sända över dom till en vän som ska få dom för att använda dom. Han vill att de är mellan 3-6 Mb stora. Eller är detta för litet eller kanske för mycket? Det ska vara god kvalitet då han får dom.
Hur ska jag tänka? Exportera till Jpeg? Eller ha kvar i Raw-format? Eller annat? Hur får jag enklast över dom? Via Mail? Något program? Eller lägga på USB-minne? De tar ju väldigt mycket minne i anspråk tänker jag? Ska jag först exportera dom till min dator? Eller kan man göra detta direkt i Lightroom och isåfall hur? Någon med erfarenhet som vet?
 
ANNONS