Annons

Fågelidentifikation

CLP

Avslutat medlemskap
vad i din observation dementerar storskarv då?
Nej du har missat inledningen....

Jag varken bekräftar eller dementerar något, bara frågade tråden om tips.
Har ingen som hels aning om vad jag sett, men är otroligt säker på att den var större än korp, inte kolsvart och rörde sig inte i närheten som en korp. Och ja jag ser korp "hysteriskt ofta"!

Skarv kom in i tråden senare och är väl enda pippin som har de ljusa fläckarna på "rätt" ställen. En kropp som liknar korpens och faktiskt har siktats från norr till söder, öster till väster i vårt land. Hadde inte en tanke på den, men jag vill inte säga att det är någon specifik fågel.
Korpens näbb skulle jag vilja se lite kraftigare och närmare ögonen.

Börjar bli tjatigt detta nu....

Bilderna må vara dåliga, men jag såg den själv och i flera hundra meter. Tycker dessutom att korparna brukar vika av till skogs direkt och inte följa vägen så länge.... Flygande ren skulle förklara det.

Säg att det var en korp.... men allt stod inte rätt till med den i så fall!!!
 

Osquar

Aktiv medlem
Smyger återigen in med en liten detalj i ärendet....
När det gäller pippins ljusa ytor på vingen (handen), så är det inte ovanligt i fågelvärlden att arter kan drabbas av s.k partiell albinism, dvs att en mindre yta/del av fjäderdräkten saknar sin normala pigmentering och därför uppvisar bl.a ljusa till vita ytor. Finns mängder av sådana exempel hos ett flertal arter, däribland kråkfåglar.

/Oscar
 

CLP

Avslutat medlemskap
Smyger återigen in med en liten detalj i ärendet....
När det gäller pippins ljusa ytor på vingen (handen), så är det inte ovanligt i fågelvärlden att arter kan drabbas av s.k partiell albinism, dvs att en mindre yta/del av fjäderdräkten saknar sin normala pigmentering och därför uppvisar bl.a ljusa till vita ytor. Finns mängder av sådana exempel hos ett flertal arter, däribland kråkfåglar.

/Oscar
Det underlättar lite att gå på korpspåret. Denna var för gryllig i nyanserna för att vara kolsvart, men kan tänka mig din tanke.
Men fortfarande känns storlek fel, vilken flera tycker att man kan missta sig på. De örnlika vingrörelserna kanske skulle förklaras av en enorm korp.
Näbben känns fortfarande inte självklar och att fågeln inte flydde vägen fast jag körde bakom den så pass länge.

Var bara så underligt beteende på en alldelens för stor fågel.

Nej god natt tråden!
 

ThomasC

Aktiv medlem
Det underlättar lite att gå på korpspåret. Denna var för gryllig i nyanserna för att vara kolsvart, men kan tänka mig din tanke.
Men fortfarande känns storlek fel, vilken flera tycker att man kan missta sig på. De örnlika vingrörelserna kanske skulle förklaras av en enorm korp.
Näbben känns fortfarande inte självklar och att fågeln inte flydde vägen fast jag körde bakom den så pass länge.

Var bara så underligt beteende på en alldelens för stor fågel.

Nej god natt tråden!
Fågeln på bilderna är en korp.....kanske hållandes något i näbben, t ex bomaterial. Ljusa ytorna på ovansidan kommer från solen.......som på höger vinge ser ut att förstärkas av en vriden handpenna
 

Korpkraxarn

Aktiv medlem
Storskarv

Jag röstar också för Storskarv. Läser man lite om storskarven så verkar den absolut en möjlig kandidat. Särskilt som den kan då och då kan bete sig annorlunda än den brukar.

Lite kul att om man söker på "Stor Svart Fågel" på Google så är första resultatet Storskarv.
 

ThomasC

Aktiv medlem
Jag röstar också för Storskarv. Läser man lite om storskarven så verkar den absolut en möjlig kandidat. Särskilt som den kan då och då kan bete sig annorlunda än den brukar.

Lite kul att om man söker på "Stor Svart Fågel" på Google så är första resultatet Storskarv.
I Muddus, Lappland ??¿¿¿
 

Bent C.

Aktiv medlem
Han ger sig inte xD. Han kontrar med att den inte har något rött på vingarna.

Det är ju inte så mycket att göra åt det! Från den vinkeln man ser dina bilder ska man inte se något rött (eller orange om man nu ska vara petnoga), utan bara den nedre svarta bården. Och den ser man tydligt. Svart huva, orange haka, något kluven stjärt, ljust bröst torde vara mitt i prick för vuxen bergfinkhane. Som jag har ett par tusen av här i området de senaste dagarna uppblandade med en och annan bofink. Men givetvis kan jag ha fel och din pappa rätt ;).

mvh

Bent
 

CLP

Avslutat medlemskap
I Muddus, Lappland ??¿¿¿
Hej Thomas!

Var jag som såg den udda fågeln. Jag vill förståss också placera den som en korp eller örn i dessa marker, men det var så mycket som kändes fel då jag såg den på nära ganska nära håll.

Att det har passerat labb där tidigare verkar vara en verklighet, och platsen den sågs är bara kilometer från Stora Lulevattnets dalgång som leder likt en motorväg mot Norge. Borde finnas ordentligt med lyft för fåglar i dalen.
Hadde själv inte en tanke på labb, men den känns inte mindre fel än örn... Och de ljusa fälten matchar labbens, men tvivlar själv på labb då jag studerat lite labb bilder som en hygglig prick skickat.

Nej jag har lagt ner funderingarna och den får vara vad den vill. Kankse ändå en riktigt välväxt korp, med pigmantsproblem.

Lite synd bara att många är så bestämmda på andras observationer, och det kan vara lätt att missa saker om man är för snabb med en dom.
Vet en fågelkille som gjorde slut på sin filmrulle på en till synes ointressant fågel i asien. När han väl var hemma och bara lite på skoj skulle identifiera pippin hittade han ingen matchande fågel i den regionen. Vet inte hur den historien slutade egentligen.

Det får vara en korp detta!
 

Korpkraxarn

Aktiv medlem
Trut...

Hejsan!

Det här är väl en juvenil trut, men vilken sorts? Kan tilläggas att gråtrut och även Kaspisk trut setts i området. Jag har dragit ner färgmättnaden pyttelite, men det är verklien inte mycket.
 

Bilagor

dokido

Aktiv medlem
huvet ser ju inte så trutigt ut (jag vet dock inte hur kaspisk trut ser ut)

edit kollade kasp trut på google, verkar ju likt
 
ANNONS