Annons

Fågelobjektivråd skulle behövas väl :)

Produkter
(logga in för att koppla)
vet inte om ni såg det, men lite salt i såren..

gick en begagnad 400a på tradera här för några dagar sen, slutade på 6600kr

känns prisvärt?
jag har ärligt lite dålig koll på vad det kostar beg..

Mycket prisvärt. Såg den när det var ca 1,5 timme kvar då låg den på drygt 6000:-. I sverige får man räkna med 9.5-10000 för en begagnad. Jag köpte en begagnat nyligen från USA för cirka 6500:- inkl frakt.

Trådskaparen kansk redan har bestämt sig, men här kommer mina synpunkter ändå.

Om jag bara skulle fotografera flygande fåglar så skulle jag definitivt välja objektivet med fast brännvidd. IS är då i stort sett ointressant. För stillasittande fåglar kan IS vara bra, men det finns andra sätt att stabilisera objektivet.

Nu fotograferar jag mest annat än flygande fågel så jag köpte zoomen istället. EF 100-400 tycker jag är det perfekta safariobjektivet.

En gissning eftersom du är fågelskådare som jag så har du en tub på staiv med dig. Jag har ett stativhuvud (Gitzo G2380) med snabbfäste både på tuben och mitt 400. Så när jag fotar stationär fågel tar jag av min tub och sätter på mitt 400. Vilket gör att men inte saknar IS så mycket för som skådare har man nästan alltid med sin tub på stativ.

Hittat

Hitta en på fs för 9500 och ja tänker fota allt från flygande till sovande fåglar. Dessvärre är mitt stativ för litet för tele o kamera så ska hitta ett nytt och funderar sälja min 40D till byte av 50D. Kanske ska kolla ny tub oxå en 3tus tub från när ja var 9 (21 nu) stor skillnad gissar jag på med alla nya ^^ kan man få en bra tro för 1-3 tus?

ANNONS
Götaplatsens Foto