Annons

Fått diabilder inskannade i fel upplösning(?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Lämnade in lite diabilder för inskanning i en butik och butiksbiträdet sa till mig att bilderna skulle skannas in i 300 dpi. Lät bra tyckte jag.

Nu har jag fått skivan och blir väldigt fundersam när jag kollar på informationen för bilderna.

Om jag högerklickar på filen så får jag fram följande
upplosning2.gif

I bildbehandlingsprogrammet så ser det ut så här
upplosning.gif

Har jag blivit lurad?

Du har väl läst den här artikeln?

I korthet: Dpi (eller rättare ppi) betyder ingenting om man inte sätter det i relation till en storlek. Den enda storleksrelation som finns i det här fallet är dina dior på 24x36 mm. Dessa har skannats i 1300 ppi (ställ in måtten i Photoshop till 24x36 mm med resample image bortkryssat så ser du), så i princip har du fått mer än överenskommet.

Hade ni däremot avtalat 300 ppi vid 20x30 cm så hade du fått för lite.

Vad är problemet?

Photoshop säger 72dpi om allting, då det är vad din skärm visar.
Den är mestadels där så att man kan räkna ut hur stor bilden blir (eller hur stor man vill att den ska vara) med den nuvarande upplösningen.

/Henri

Fast på dimensionerna så får jag ju känslan att det är 10x15 i 300dpi.

Photoshop visar det bilden är ställd i, men många kameror och proram sätter den till 72, valfritt eller ingenting(varpå det troligen blir 72 om det är photoshop default).

En skärm idag har ung 85-120 beroende på vilken upplösning man kör, det var bara dom GAMLA mac skärmarna som körde med 72 hårt.

ANNONS
Götaplatsens Foto