Annons

Borttappad låneutrustning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Gullberg89

Aktiv medlem
Ja jag tänkte helt enkelt dra min story om detta eländes elände för er här på Fotosidan, dels för att brainstorma lite och få uppfattning av vad vid ni tycker.

Till problemet då:

Skickar in kamera utrustning för korrigering av bakfokusering, Nikon D300s och 70-200 VRII och det utlovades från första början att det skulle ta 12 arbetsdagar men det drog ut på tiden och jag blev förfrågad om jag ville låna en av deras låneutrustningar och varför inte? Blev tilldelad en D300s, ett 70-300 och ett 16-35. Utrustningen kommer till mig i slutet på juli 2012 och låneperioden är 1/8-2012 till 31/8-2012. Under tiden min egen utrustning är inne på reparation så passar jag på att köpa ett annat kamerahus, D800.

Hur som helst så skickar jag tillbaka min låneutrustning med tillhörande fraktsedel som jag tilldelats av Nikon själva (länk till bild längst ner) den 24/8-2012 och tänker inte mer på det tills fram till den 24/9-2012 när teamleadern inom detta område kontaktar mig via epost och frågar mig vänligt men bestämt vad deras låneutrustning är och att det skall skickas tillbaka omgående. Börjar då genast en snabb koll och kollar vad som hänt med Kolli-nr och det visar sig att det bara har skett en "elektronisk förhandsgranskning" från Nikon och ringer då genast till teamleadern som börjar utreda det hela.

Det visar sig således att jag har erhållit en Schenker PARCEL företags fraktsedel, jag har lämnat in paketet hos ombudet som visar sig vara ett Schenker PrivPak ombud som inte alls har samma system som Schenker PARCEL har och har därför inte erhållit något "inlämningskvitto" som bevis på det hela så nu är cirkusen igång.

Schenker åter kopplar med Nikon, som står som reklamationsansvariga då dem äger utrustningen och meddelar hela 6 gånger från, hör och häpna 6 olika personer att dem kommer INTE ersätta det förlorade paketet då dem inte anser sig skyldiga att ansvara för det då det inte framgår tydliga bevis på att det inte är inlämnat hos ombud... Jag har själv varit i kontakt med både Parcel- och PrivPak enheten som har sökt igenom alla deras "avvikelse" hallar och meddelar att det ej är upphittat, dem erkänner dock att ett paket kan gå vidare från deras avvikelse hallar men kan då vara borta i 6-8(!) månader innan det hittas då det anses vara ett nedprioriterat ärende, hur fan det nu kan vara det när värdet är skrivet till 31000kr ?!

Nu står jag där med ingenting, varken hjälp från min hemförsäkring då ansvarsförsäkring ej gäller hyr- och låneutrustning eller från Schenker som verkar skita i det fullkomligt...
Förstår helt och hållet att problemet är att jag ej fått någon inlämningskvitto och det kan därför inte intygas att jag lämnat in det men sen börjar jag också refklektera över hur vida Nikon själva informerade mig om hur jag skulle gå till väga för att skicka in detta? Jag tycker inte det är rimligt att skicka med WORD-dokument med texten "Mall för fraktsedel till utlån" där det tydligt framgår hur det skulle skickas, jag har inte ens Word installerat utan öppnade bara PDF-filen med fraktsedeln och skrev ut den.

Nikon har nu tagit vidare detta till chefen för Nikon Nordic som i sin tur ska kontakta chefen för Nikon Europe för att se hur man ska lösa detta, det lutar ju helt åt att jag kommer åka på att punga ut 31000kr för en svettig utrustning som Schenker "tappat" bort så min fråga till er, vad tycker ni jag ska göra?

Har varit inne på att polisanmäla Schenker samt att anlita en advokat för att kolla igenom hur vida Nikon verkligen varit otillräckliga i informationen om hur jag skulle skicka detta men det kan ju bli en kostsam historia tyvärr... Om nu Nikon säger att jag ska betala detta, kan jag kräva en nedskrivning av produkternas värde? Det som jag är bunden till är överprisade nypriser på totalt 31000kr. Som sagt, kom med lite tips om hur ni tycker jag skall gå tillväga med detta.

Tack för att ni orkade läsa detta och hoppas skrivningen varit behaglig, lite mycket särskrivningar kanske men men.

http://imageshack.us/f/826/nikonservice.jpg/
 
Är väl inte konstigare än att returen sker på din risk, ganska självklart, om det förkommer utifrån de försäkringar du tecknat, din risk, ganska självklart, annars kan man ju luras.
 
Sätt dig in motpartens situation. Du har lånat grejor och har inget kvitto på att du skickat tillbaka dem (om jag förstår det rätt?). Har varit med om flera fall av svinn (stöld) av grejor från fraktbolagen :(
I bland kommer dock grejorna tillbaka. Man kan ju hoppas på Nikons välvilja men de agerar inte fel imho.

Hoppas det ordnar sig!
 
Jag klandrar inte Nikon, men däremot uppför ju Schenker sig riktigt märkligt!

Hur kunde de ta emot paketet på fel central och ta emot det utan att ge dig ett kvitto på att du tagit emot det? Vet inte deras personal eller ombud vad de sysslar med?
 
Jag klandrar inte Nikon, men däremot uppför ju Schenker sig riktigt märkligt!

Hur kunde de ta emot paketet på fel central och ta emot det utan att ge dig ett kvitto på att du tagit emot det? Vet inte deras personal eller ombud vad de sysslar med?
Nej, tyvärr är det min erfarenhet att ombuden inte vet mycket. Schenker direkt är betydligt bättre
 
Jag hade startat med att fråga Nikon om de tycker att du bör polisanmäla Schenker.
Problemet blir att troligtvis säger en polisutredning att du inte har ngt bevis på att du har lämnat in prylar, case closed.

Du har ju ett kollinummer?
Be Schenker bevisa var / när / hur det kollit är levererat.
Har de inget bevis ligger de lite pyrt till.
 
Som Du själv skriver så är den stora missen att Du inte begärde inlämningskvitto, men ombudet har ju felat också då de inte skulle tagit emot paketet utan hänvisat Dig till rätt ombud men detta är inte på något sätt ovanligt tyvärr. Många paketombud har fruktansvärt dålig koll på vad som gäller och mycket går på lösa boliner och det är alltid kunden spom får ta smällarna vilket de vet och kan därför fortsätta ;-(

Ditt enda hopp är att Du har kollinumret och att det kan leda till något men om någon person hos ombudet vill att paketet ska försvinna så gör det också det och de vet att Du får ta smällen och om mottagaren är NIKON och värdet anges till +30 tkr så är det ju lätt att räkna ut att det är fina kameragrejor, alltså frestande och lättkrängt på beg marknaden och för den som gjorde det hos ombudet riskfritt så Du ligger pyrt till helt klart.

Det är ingen ursäkt att Du inte öppnade filen med instruktioner det är snarare "klantigt" och Du behöver inte word i datorn för att öppna det så det håller inte heller som bevis för Du har sannolikt inte skickat paket på detta sätt förut för då hade Du vetat hur man gör och kan man inte så läser man instruktionerna.
Oavsett om det Du skickar är värt 50 kr så begär man alltid inlämningskvitto med alla uppgifter så Du får se detta som läropengar och nästa gång så gör Du rätt, dyrköpt läxa ja visst men så kan det gå dessvärre ;-(
 
ANNONS