Annons

För låg upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Glowex

Aktiv medlem
Hej.

Köpte nyligen en kamera, OM-D E-M10. Den har 15.9 mp. Jag vill gärna förstora en bild till 50x70 cm och undrar då om det är för lite pixlar för det?

Om jag förstått det rätt borde 50x70 innebära att det krävs 5000x7000 = 35 mp för att skriva ut i 300 dpi? Fast å andra sidan kanske inte 300 dpi behövs för en så stor bild? Jag är väldigt förvirrade gällande detta.

MVH
Mathias
 

Glowex

Aktiv medlem
Och en till fråga. Om jag i LR väljer 50 x 70 och bockar ur förstora inte. Då kan jag ju få till 300 dpi i rätt upplösning, men samtidigt har ju bilden förstorats.

Vad är bästa val vid tryck?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Var har din TV för upplösning? 2 megapixlar och en stor storlek på 40 tum (50 x 90 cm)?

Jag har själv en tavla på 50 x 75 interpolerad i PS eller GIMP från en 400D (10 megapixlar).
 

AFJ

Aktiv medlem
Du behöver inte ha 300 dpi.

Det kommer gå utmärkt att skriva ut din bild på 50 x 75, ja i princip vilken storlek som helst! Ju större bilden är desto längre ifrån kommer du att stå när du betraktar den.

Jag antar att du skall skicka iväg bilden för att få den utskriven? I så fall skulle jag skicka den i sin "naturliga" upplösning så kommer labbet ta hand om resten. Alternativt kontaktar du labbet och hör vad de föredrar.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Var har din TV för upplösning? 2 megapixlar och en stor storlek på 40 tum (50 x 90 cm)?
Eller om det är en UHD/4K-TV så är det fortfarande bara 8 megapixlar, och har du sett en sådan på 50-60 tum så vet du att det är väl så skarpt även på ganska nära håll. Du kan skriva ut väldigt stort med 16 megapixlar utan att behöva oroa dig för upplösningen.
 
ANNONS