Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För och nackdelar med ringblixt för macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Funderar på en ringblixt för macrofoto.
Har inte läst på så mycket än, men undrar vilka för resp nackdelar ni ser med en ringblixt före en vanligt blixt på en "arm".

Gillar verkligen när bildens bakgrund blir alldeles svart och motivet helt vanligt exponerat. Antar att man använder ringblixt för att få till den typen av bilder?

När jag ändå är i farten så undrar jag om Canon MR 14EX funnkar rakt av på mitt Tamron 90mm eller om jag behöver någon anpassnings"ring"?

//Jocke

Har inte läst på så mycket än, men undrar vilka för resp nackdelar ni ser med en ringblixt före en vanligt blixt på en "arm".

Gillar verkligen när bildens bakgrund blir alldeles svart och motivet helt vanligt exponerat. Antar att man använder ringblixt för att få till den typen av bilder?

När jag ändå är i farten så undrar jag om Canon MR 14EX funnkar rakt av på mitt Tamron 90mm eller om jag behöver någon anpassnings"ring"?

//Jocke

Ringblixt används i första hand för att få skuggfria bilder. Att ta vanliga macrobilder med ringblixt ger enligt mitt tycke tråkiga bilder utan djup. Mörk bakgrund har inget med ringblixt kontra vanlig blixt att göra. För att få mörk bakgrund måste du ställa in så att kameran använder en slutartid/bländare som utan blixt hade gett kraftig underexponering men där blixten i stället lyser upp just motivet med det ljus som krävs för just det.

/FW

Har själv en Canon MR 14EX och dess båda blixtrör går att ställa ljusstyrkan på i flera steg separat vilket gör att man kan få skuggor om så önskas. Dessutom kan blixten vridas så att blixtrören hamnar där man vill ha dem. För att fästa blixten vid objektivet behöver du en billig specialring som skruvas fast i filtergängan och är utformad så att snäppfästet tar.

//Jocke

Låt mig säga så här:
Om du skulle fota något för att dokumentera med bilder tex vetenskaplig litteratur med blommor, preparerade insekter eller något till en produktkatalog så är ringblixt det bästa. Det blir fina skuggfria bilder som visar fotograferat objekt exakt som det är.
Men om du vill skapa bilder som ska vara snarare konstnärligga och vill framhäva strukturer, skuggor och färger så är vanlig blixt mycket bättre. Sedan får man experimentera med difussor reflexskivor etc.
//Stanislav

Lite blandade åsikter.
Fler mottages tacksamt.

Om man skall köra med vanliga blixten, har ni tips på någora bra armar man kan köpa?

Det verkar ju som man kanfå till skuggor och inte bara ett "sterilt" ljus med ringblixt. Utveckla gärna mer ni som testat båda varianterna

ANNONS
Götaplatsens Foto