Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För stor kran för 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

psandelin

Avslutat medlemskap
Sökte runt här lite och det verkar inte som det är någon annan som har detta problemet eller vågat fråga ;)

Det är så att alldeles för ofta så ändrar min näsa ISO inställningar av sig själv. Nästippen är helt perfekt gjord för att trycka på ISO knappen när man är lite väl exalterad och har satt ögat till sökaren.
Lite svagt jobbigt när man märker att man tagit kalas bilder och man vet att man började med ISO 100... men mitt i allt så är de ISO 1600.

Lösningen på problemet är att när man sätter ögat till sökaren, så stängs ju LCD displayen och då borde ju också knapparna på baksidan stängas av. Men det gör de inte. Finns det nån inställning för det?

Köp KPS sökarförstorare, då kommer näsan längre från huset. Jag har Nikons variant, men är sugen på ännu större förstoring.

Tackar för tipset Adam :)

Försöker mig även på att använda höger ögat utan att bluda, men det är svårt. Folk har tydligen lyckats träna upp ens icke dominanta öga, så det finns hopp ;)

jag brukar ställa in tidsfördröjning med näsan. mkt irriterande.

hellre en bild i 1600 iso, än en bild tagen tio sekunder senare...

man kanske ska pröva att byta öga?

Hehe! Jag har en Minolta D5D, och mitt problem är istället att näsan byter autofokuspunkt... :)

Jag har samma problem med min Canon 5D. Har du möjlighet så byt upp dig till en proffskamera från Canon, då är du av med problemet.

Hej Jan. Vilken rolig tråd...
Skulle görna vilja vet hur du lyckas med den bedriften på din 5D. Det låter så fysikaliskt omöjligt. Kommer du på Fotomässan förresten?

Vänligen

Garbis H. Sarafian, Aneby

Mitt näsproblem på min 350D yttrar sig så att jag oftast kommer åt info-knappen o bläddrar mellan vanlig bild och histogramet på displayen.. Men det kan man leva med.. :)

Mvh Johan

Jag testade på min 350d
Och undrade: Vad gör ni med era näsor egentligen?
Sen tog jag av mig glasögonen. Då märkte jag skillnaden. Ögat kom mycket närmare sökaren och näsan trycktes hårdare mot kameran. Jag lyckades inte trycka in nån knapp med näsan. Men inser att det nog går om man har otur (och större näsa)

Problemet med Canon 5D är inte ISO-inställningen. Men väl andra knappar som t.ex. bildvisningsknappen, som man lätt kan stöta till med nästippen. Vi ses i Jönköping.

ANNONS
Götaplatsens Foto