Annons

Föra över bilder till iPad via USB

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Godmorgon forumet!
Det var ett tag sedan jag var här, många år sedan, men nu har jag tagit över dotterns Nikon D700 och det är en bra kamera som fortfarande funkar bra för mig fast den räknas som stenåldern för många.

Frågan jag har idag är hur för jag över bilderna till min iPad direkt från kamerans mini-USB? När jag kopplar in den så händer inget så jag förmodar att man ska kicka igång den på något sätt, men hur.

Det funkar givetvis med att koppla in kortläsaren till datorn och importera dem och vips så speglas de i bildflödet i min iPad men jag vill var mer transportabel med överföringen.
 
D

Det har jag men får bara att det inte är tillräckligt med ström.
Men egentligen hade jag velat slippa kortläsaren och köra bara sladd mellan kamera och iPad.
Ja, det är ju det som är meningen med den adaptern.

I vissa kameror finns en inställning att göra i menyn om hur den ska agera för USB. Välj ”Mass storage device” eller motsvarande om du hittar.
 
Tack. Det var det jag var ute efter. Misstänkte att det inte bara var att koppla in sladden utan man måste berätta för kameran vad jag vill.

Ja, det är ju det som är meningen med den adaptern.

I vissa kameror finns en inställning att göra i menyn om hur den ska agera för USB. Välj ”Mass storage device” eller motsvarande om du hittar.
 
Tack. Det var det jag var ute efter. Misstänkte att det inte bara var att koppla in sladden utan man måste berätta för kameran vad jag vill.
Tyvärr verkar just D700 sakna den möjligheten. Jag googlade runt lite för att hitta var i menyn man gör det. Men, nix, i just den kameran går det inte.
Men det verkar som att folk med Mac ändå kan komma åt bilderna via USB. Å då borde det ju funka även på en iPad.
 
Kan vara så att det behävs en lightening till kamera (usb A) adapter med möjlighet att kopla på nätadapter. Fick igång extern hårddisk på det sättet. Bilder laddar jag vanligen med en lightening sd-kort adapter.
 
ANNONS