Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördel med widescreen på datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf Beam

Aktiv medlem
Jag ska köpa ny laptop och har upptäckt att widescreen-modeller dominerar på marknaden.
Jag undrar om detta är en fluga eller om det verkligen finns fördelar.

Kan tänka mig att en fördel är om man tittar på film. Detta är dock något som jag gör väldigt sällan.

Att visa stående stillbilder torde väl vara sämre på en sådan skärm?

Hur är det att surfa och arbeta med Officepaketet med wide sceen? Fördelar versus nackdelar?

Hej

Jag har valt en laptop med en hög upplösning i wide-screen. Fördelen som jag erfar är att man vill ha bredare arbetsytor i förhållande till höjden. Du får då plats med mer sida-vid-sida. Vid t ex redigering i Photoshop får du plats med bilden samt även en massa toolboxar.

Speciellt så är jag fäst vid min externa 24" wide-screen (16:9) skärm. Den ger mig möjligheten att jobba med två dokument bredvid varandra på ett helt annat sätt än på normal-screen (4:3).

Sedan så är höga upplösningar i allmänhet något jag alltid strävat efter, även på laptop:ar.

Mvh,

// Paul

Wolf Beam skrev:
Att visa stående stillbilder torde väl vara sämre på en sådan skärm?
Fördelar versus nackdelar?
Om du har en fristående skärm kanske det finns "pivot" funktion så du kan titta på stående bilder.
Man vrider på skärmen 90´ och grafikkortet (förhoppningsvis) vänder på upplösningen från tex 1200X800 till 800X1200.

Nja, jag skulle nog föredra en traditionell skärm tror jag. Problemet är att det största utbudet är på widescreen.

Jag har gått från en traditionell skärm till en widescreen. Jag ser ännu bara fördelar.

I phothoshop och program generellt så får man somsagt mera utrymme till paletter, inställningar, rutor med mappar osv.

Vid fast bildvisning är det nästan optimalt med widescreen om du kör dSLR (formatet på liggande, obeskurna originalbilder då).

Min tidigare 19" med förhållande 2:3(?) visade bilderna i full bredd och jag fick en rätt stor tom yta under och över. En liggande bild blir där ca 37x25cm.

På min nya 24" wide visas bilderna i full höjd ovh nästan hela skärmytan utnyttjas. Jag får endast en liten tom yta på sidorna istället. En liggande bild där blir 49x33cm.

Enorm skillnad. Enormt mäktigt :)

Kom ihåg att med widescreen på datorn så "tänjs" inte bilden ut som med en TV utan man får faktiskt mera utrymme att lägga fönster och dylikt. Om du tänkt använda till exempelvis photoshop med denna så är detta guld värd. Om möjligt, be att få testa en med widescreen och en utan så ser du skillnaden, speciellt om du kan ställa dem bredvid varandra.

Jag står inför ett bärbart köp inom en viss framtid och kommer tveklöst att välja Widescreen.
Jag inväntar 17" MacBook Pro...

MVH Niclas,

Jag är som vanligt tvärtom:)
Jag tycker att icke widescreen är bättre för film, då har man undertexterna utanför filmen nere i det svarta.
Men om man vrider en widescreen så är den ju ruggigt bra för ordbehandling och surfning.

Helt klart widescreen fall man vill jobba med bilder. På min powerbook fyller bilderna skärmen perfekt. Sedan är det trevligt att få plats med alla paletter också.

//Edvard

Jag upplever laptopar med widescreen som mer smidiga. En 15" "vanlig" känns mer som ett dasslock än en 15" wide eftersom wide blir mer rektangulär.

Ja, jag börjar bli lte övertygad. Har kikat på en Dell Inspiron 6000 med 15,4" widescreen-skärm.

Dessvärre försvann en bra rabatt på Dells hemsida igår så jag väntar nog några veckor. Svårt att bli klok på Dells kampanjer...

Jag föredrar widescreen på grund av att förutom fördelen vid visning av DSLR-bilder är tangenterna lite större eftersom det finns mer utrymme på bredden (gäller ej om man har som den Carl Rannug föreslog med extra numeriska tangenter).

/ Erik

Vet inte om det hjälper men här är två skärmdumpar från min 19-tummare och min laptop med widescreen.

19 tummaren, 1024x1280

Bilagor

• 19tum.jpg
    19tum.jpg
    43.2 KB · Visningar: 108
Har haft lap-top wide-screen 17tum nu i över 2år. Först var det behändigt att ha med sig den på resa om man nu gör det. Men allt eftersom man "prackar" på sig mer foto-utrustning blir det bara jobbigare att ta med sig den. Om du är ute efter en res-data samtidigt....tänk över..oftast är de tunga att ta med sig.
På sista resan hade jag kamera-väskan (5-7kg), Data-väskan (5-6kg) och en 16-18kg ryggsäck. Hej...inte att förglömma ett enbent stativ resp. vanligt. Puuuuh!!!
Hoppas jag inte kom alltför långt ifrån ämnet.

ANNONS
Götaplatsens Foto