Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördröjning till router’s nätspänning

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Har fiber in till sommarstugan och från fiberboxen har jag kopplat en Router TP-Link AX1500. Ibland kan det bli strömavbrott till huset och då när modem och router ska starta upp så kan Internet hänga sig efter en omstart. Det står i manualen till router att man ska vänta två minuter innan man slår på routern för att modemet ska hinna starta upp rätt. Då jag har bevakning på huset, styr element läser av temperaturer, övervakningskameror mm så hänger sig allt tills jag åker det och gör en omstart. Jag satte igår in en timer som gör en omstart en gång i veckan på routern så att om routern hänger sig så får jag en förbindelse igen senast efter en vecka.

Efter en lång inledning, jag skulle vilja ha en elbox på 230V där man kan sätta en fördröjning på X antal minuter så att spänningen slås på i rätt ordning. Googlade lite igår men hittade inget vettigt. Förr i världen hade jag byggt med en IC555 med ett relä, men år 2023 så borde allt gå att köpa

Upptäckte i manualen för routern att det fanns möjlighet för att sätta en tidstyrd reboot, skulle kunna vara en möjlighet, men en fördröjning på 230V känns smartast
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
För en tusing får du en UPS, då kommer ditt larm fortsätta att fungera ett tag även om tjuven ser till att huset är strömfritt innan den börjar sitt verk.
Hur långa strömavbrott brukar det vara?

Annars hade jag satt upp en bluetooth mellankontakt och en raspberry pi med homeassistant som pingar www.google.com lite då och då och bootar om routern om den inte får kontakt. Homeassistant kan annars via API boota om många routers, så mellankontakten kanske inte ens behövs.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Jag hade förstås monterat ett sådant tidrelä och ett uttag som styrs av detta relä i en plastlåda.
Men nu råkar jag ju vara fackman på elområdet, så det är en annan sak.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag satte routern på en timer som bryter någon minut vid midnatt och därmed startar om routern i stugan. Tröttnade på att tappa kontakten med wifielementen som annars hände då och då tills routern startades om. Trots det så har ett rum tappat kontakt med omvärlden tills jag kommer dit nästa gång.
 

REPPER

Aktiv medlem
Det låter skumt. Mycket vanligt är ofta nätaggregat till router blivit försvagat (för lite ström). Köp en starkare nätaggregat eller köp ny router....
 

pdahlen

Aktiv medlem
För en tusing får du en UPS, då kommer ditt larm fortsätta att fungera ett tag även om tjuven ser till att huset är strömfritt innan den börjar sitt verk.
Hur långa strömavbrott brukar det vara?

Annars hade jag satt upp en bluetooth mellankontakt och en raspberry pi med homeassistant som pingar www.google.com lite då och då och bootar om routern om den inte får kontakt. Homeassistant kan annars via API boota om många routers, så mellankontakten kanske inte ens behövs.
Jo har funderat på UPS, ska se lite vad de kostar och så. Ett modem och router kan ju inte dra så mycket så det kan nog vara en ganska enkel UPS.

Jag ska ta och fråga TP-Link om det finns någon möjlighet att den kan använda en reboot om den tappar internet. Den har ju en LED som markerar rött när den förlorar internet och denna lyste när jag kom till huset, så hade routern en funktion att använda sin rebootfunktion när lysdioden lyser så skulle detta lösa allt
 

Falumas

Aktiv medlem
Inte alla WiFi-saker kopplar upp sig automatiskt igen om dom tappar signalen. Många linux-distributioner måste konfigureras extra för att göra det och många home smart pryttlar kör linux.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo har funderat på UPS, ska se lite vad de kostar och så. Ett modem och router kan ju inte dra så mycket så det kan nog vara en ganska enkel UPS.

Jag ska ta och fråga TP-Link om det finns någon möjlighet att den kan använda en reboot om den tappar internet. Den har ju en LED som markerar rött när den förlorar internet och denna lyste när jag kom till huset, så hade routern en funktion att använda sin rebootfunktion när lysdioden lyser så skulle detta lösa allt
Funktionen brukar heta watchdog om den finns. Watchdog-funktionalitet brukar kunna se om enheten fungerar som den skall och bootar om ifall så inte är fallet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag satte routern på en timer som bryter någon minut vid midnatt och därmed startar om routern i stugan. Tröttnade på att tappa kontakten med wifielementen som annars hände då och då tills routern startades om. Trots det så har ett rum tappat kontakt med omvärlden tills jag kommer dit nästa gång.
Jo det är det jag gjort nu. Jag har Tellstick som kontrollerar det mesta och så har jag satt en Wi-Fi styrd kontakt som kan starta om Tellstick men är internet nere så är man körd. Ett mobilt bredband skulle fungera som back-up, jag skulle kunna sätta en elkontakt som styrs av Wi-Fi så att jag kan starta om routern som är kopplad fibern.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nja, mina ger inte upp om dom inte fick någon IP vid uppstart.

Men det kan ju vara att ditt modem ger ut någon dummy-IP med en jätte lång lease innan det kommit igång.
Ok, jag kollar med TP-Link om de har en lösning. Jag hade ett hängt internet i 10dagar innan jag åkte till stugan och startade om routern, tog någon minut så var det igång.
 

Falumas

Aktiv medlem
jag skulle kunna sätta en elkontakt som styrs av Wi-Fi så att jag kan starta om routern som är kopplad fibern.
Jag skulle akta mig för det. Oftast skickas av och på separat, vilket gör att på aldrig kommer fram eftersom WLANet då är avstängt.

Du behöver en som styrs via Bluetooth, Matter eller liknande.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nja, mina ger inte upp om dom inte fick någon IP vid uppstart.

Men det kan ju vara att ditt modem ger ut någon dummy-IP med en jätte lång lease innan det kommit igång.
Ja du, har ingen aning. När det gäller routers så är 90% av det som står i den tunga manualen på 106 sidor ganska obegripligt. Konfigurera en router det ska ske automatiskt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag skulle akta mig för det. Oftast skickas av och på separat, vilket gör att på aldrig kommer fram eftersom WiFit då är avstängt.

Du behöver en som styrs via Bluetooth, Matter eller liknande.
Jag tänkte här att jag kan ha två internet, en via fiber och en via mobiltbredband. Om det ena internet är nere så kan jag starta om detta med det internet som är igång. Det verkar som tex TAPO tex P100 kontakter är tillförlitlig, har inte ännu haft något problem om nu bara internet går som det ska
 

Falumas

Aktiv medlem
Om din internetleverantör har modem med inbyggd WiFi-router har du kanske löst ditt problem, men kanske skapat nya beroende på hur komplicerat nätverk du byggt i stugan.
 
ANNONS