Annons

Förhandsgranska på displayen Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan granska bilden efter att den tagits. Det är så systemkameror fungerar.

Den bästa informationen är histogrammet och högdagerblänket. Annars kan man förstora bilden rejält och se om skärpan kom rätt.

En display är annars inte av tillräckligt bra kvalitet för att bedömma tex färg och exponering.

eon skrev:
Du kan granska bilden efter att den tagits. Det är så systemkameror fungerar.

Den bästa informationen är histogrammet och högdagerblänket. Annars kan man förstora bilden rejält och se om skärpan kom rätt.

En display är annars inte av tillräckligt bra kvalitet för att bedömma tex färg och exponering.

Ok. Är så van med vanlig kamera men visst syns inte lika bra där.

Tycker den inte verkar så jätteavancerad denna kamera. Väldigt ovant är det och man hittar inte mycket men antar att man får läsa mycket i manualen och fråga.

Blev lite fundersam när den strejkade ifall jag slog av blixten i vissa lägen. Med min gamla canon gick det alltid bra bara man höll kameran stilla...

Du vet väl också att Nikon bjuder på 2,5 timmes utbildning... Anmäl dig på deras hemsida.

På D40 har du först det gröna läget "auto", där blixten poppar upp i tid och otid, sedan har du det nya läget precis under autoläget, och det heter "auto UTAN blixt", symbolen ser ut som en blixt med ett streck över.
Då är kameran också auto fast blixten poppar aldrig upp = kamerans ISO ställer om sig själv så att du skall få lagom slutartid, och du istället får fina porträttbilder etc. utan blixtljuset.

När du sedan blivit lite modig är det dags att gå över på P läget, och ändra slutare och bländare.

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:
Du vet väl också att Nikon bjuder på 2,5 timmes utbildning... Anmäl dig på deras hemsida.

På D40 har du först det gröna läget "auto", där blixten poppar upp i tid och otid, sedan har du det nya läget precis under autoläget, och det heter "auto UTAN blixt", symbolen ser ut som en blixt med ett streck över.
Då är kameran också auto fast blixten poppar aldrig upp = kamerans ISO ställer om sig själv så att du skall få lagom slutartid, och du istället får fina porträttbilder etc. utan blixtljuset.

När du sedan blivit lite modig är det dags att gå över på P läget, och ändra slutare och bländare.

Hälsningar

Adam

Tack så mycket.

Blir ju bra bilder tycker jag och ifall man väljer att spara de som RAW filer så går dem ju att editera en del.

Min fanns med men det går ine att anmäla sig ändå. Finns inga planerade kurstillfällen, trots att jag köpte min kamera för bara några veckor sedan. Snacka om vilseledande reklam!

Kursplan Dschool Basic våren 2007:

Det går just nu inte att anmäla sig till någon kurs.
Nya datum för höstens kurser presenteras i början av augusti.

Kurs Stad Dag Tid Välj
Dschool Basic Stockholm Måndag 11 juni 18.00-20.00 Fullt
Dschool Basic Stockholm Onsdag 13 juni 18.00-20.00 Fullt

ANNONS
Götaplatsens Foto